NAJBOLJŠE ZAVAROVANJE
JE TVOJE RAVNANJE

15.03.2023 | 4 min branja | Prosti čas , Šport

Kolo na 101 način, katero je vaše?

Kolo oziroma »bicikel« je v osnovi enostavna naprava. Kolesa, ogrodje, pogonski mehanizem (veriga in pedala) in že imate najbolj univerzalno prevozno sredstvo na svetu. Prav zato so se kolesa skozi čas spreminjala in izpolnjevala različne namene – od preprostih lesenih konstrukcij do visokotehnoloških karbonskih okvirjev in najmodernejših električnih koles. Nikoli pa kolesom ni grozilo, da bi jih ljudje nehali uporabljati.

Tandemsko kolo - par na tandemskem kolesu se pelje po predmestju.

 

Kolo skozi čas – kratka zgodovina

Prva ideja kolesa sega v začetek 19. stoletja, ko se je v Nemčiji pojavil neke vrste poganjalček, torej kolo brez pedal. Takoimenovani »tekalni stroj« (Laufscahine ali dandy horse), je imel kolesa in krmilo (po domače balanco), uporabnik pa ga je poganjal tako, da se je odrival z nogami.

Prva kolesa s pogonskim mehanizmom so se pojavila skoraj pol stoletja kasneje in jih verjetno poznate iz starih filmov ali fotografij – imela so sprednje kolo precej večje od zadnjega. Nato so se pojavila kolesa z zračnicami, kolesa z zobniki in tako dalje.

Skozi zgodovino so imela kolesa tudi različna mesta v družbi – zanimivo je, da so v določenih obdobjih predstavljala statusni simbol, v drugih pa prej revščino. Prav tako so bila kolesa v začetku nespodobna za ženske, saj so bila povezana z rekreacijo, ki se za ženske ni spodobila, prav tako pa se ni spodobilo, da bi ženske, ki so morale nositi dolga krila, »zajahale« kolo. V Ameriki so kasneje izdelovali kolesa z nižjim okvirjem in posebnim sedežem, ki so omogočala uporabo s krilom.

Danes je kolo univerzalno za vse spole in starosti, zdravstvena stroka pa je enotnega mnenja, da je kolesarjenje zdravo.

 

Kolo takšno in drugačno – različne vrste koles

»Navadna« kolesa

Ob besedi kolo vsi pomislimo na osnovno obliko. Taka so na primer spodnja.

Mestno kolo - Dekle na mestnem kolesu raziskuje pristaniško mesto ob sončnem zahodu.

Mestno kolo – ima pogosto prtljažnik ali košarico na sprednjem delu in je namenjeno krajšim vožnjam po mestu.

Cestno kolo – z ozkimi pnevmatikami in lahkimi okvirji je namenjeno hitri vožnji po urejenem terenu (cesti).

Gorsko kolo – s širokimi pnevmatikami z globokim reliefom in vzmetenimi vilicami je namenjeno vožnji po neravnem terenu.

Treking kolo – spominja na cestno kolo a ima širše pnevmatike in močnejše okvirje in je namenjeno daljšim vožnjam po različnih terenih.

A tokrat nas ta kolesa ne zanimajo. Poglejmo nekatere bolj nenavadne oblike koles, ki na ulicah niso pogoste.

 

Za prevažanje, posel, zabavo in potovanja

Na naših ulicah kolesa s prikolicami niso več nenavaden prizor. Sploh v večjih mestih se starši odločijo za to obliko prevoza otrok v vrtec, saj se tako izognejo jutranji gneči na cesti. Nekateri v prikolicah prevažajo tudi štirinožne prijatelje. A vseeno se trend ne more primerjati s prizori po svetu.

Bakefiets - nizozomsko kolo, s katerim mama prevaža svoje 3 otroke v veliki čkatli nad sprednjim kolesom.

Nizozemski »bakfiets« so kolesa z velikim zabojem nad sprednjim kolesom. Ne gajbico, kot jo vidimo na slovenskih ulicah, pač pa pravcat zaboj ali kar prikolico. Nekoč so ti zaboji služili delavcem, ki so v njih prevažali orodje, celo selili so se ljudje z njihovo pomočjo. Danes jih uporabljajo starši za okoljsko prijazen in časovno ugoden transport otrok in druge robe ter se tako izognejo potrebi po avtomobilu.

Pedicab oz. rikša na kolesu so kolesa-taksiji, ki so predvsem razširjeni v azijskih državah, a nanje lahko naletite tudi v ZDA. Običajno gre za trikolesnik, prostor za tovor ali potnike pa je zadaj, v kabini, ki ima dve kolesi. Taki taksiji so precej počasni a hkrati zavzamejo veliko prostora, zato marsikje povzročajo prometne zamaške.

Nekateri kolesa prilagodijo dolgim kolesarskim potovanjem. Spremenjen gonilni mehanizem, ščitniki, torbe, prtljažniki in podobno so namenjeni dolgotrajnemu kolesarjenju in več sto prekolesarjenim kilometrom na dan v vsakem vremenu.

BMX kolesa so namenjena trikom in skokom. Akrobatska kolesa za skoke, izvajanje trikov, plezanje in druge vratolomne podvige zahtevajo poseben okvir, zavore, krmilo, gume in sedež, pa tudi veliko mero znanja, izkušenj in drznosti.

 

Monocikli, tandemi in tricikli

Predvsem za zabavo ali promocijo so nastale posebne oblike koles, ki so nekoliko manj uporabne v vsakdanjem življenju.

Starejši moški se vozi na električnem mono kolesu in zraven sproščeno telefonira.

Monocikel ima samo eno kolo, na katerem je sedež, krmila pa praviloma nimajo. Vožnja z monociklom zahteva veliko ravnotežja in vaje, še težje je sesti nanj. Nekateri ga radi uporabljajo kot športni izziv, redko pa jih vidimo na ulici. Električni monocikli praviloma nimajo sedeža, pač pa potnik stoji na poličkah levo in desno od kolesa.

Na tandemskem kolesu se hkrati vozita dve ali celo več oseb. Tudi ta kolesa so redka, so pa simpatična romantična izbira za pare.

Tricikli so namenjeni otrokom, ki so začeli kolesariti, a nimajo še pravega ravnotežja. Triciklu se lahko v celoti izognete, če otroka najprej posadite na poganjalček. Če ima primerni nizek okvir, ga lahko uporablja otrok že pred tretjim letom starosti. Poganjalček je odličen za učenje ravnotežja, otroci, ki so osvojili poganjalček pa običajno brez težav osvojijo kolo.

 

Hit za v službo in na dopust: zložljivo kolo

Zložljivo kolo - moški na dogovorjeni točki čaka prevoz in medtem brska po telefonu, zraven njega pa je zložljivo kolo.

Zložljiva kolesa so priročna in nadvse uporabna, saj jih lahko vozimo s seboj v avtomobilu, avtodomu ali čolnu, jih vzamemo na vlak in avtobus ter odnesemo s seboj v pisarno in stanovanje.

Včasih je bilo tako zložljivo kolo znameniti Pony, danes pa so po zaslugi sodobnih materialov in prav neverjetnih rešitev zlaganja ta kolesa lahka ter enostavna za transport oziroma shranjevanje. Z njim lahko kombinirano odkolesarite v službo, se odpravite na kolesarsko spoznavanje Dunaja, iz marine zapeljete do mesta ali ga imate za prevoz po kampu in bližnji okolici.

 

Električno kolo – ko se nočete spotiti ali ko se želite spotiti še bolj

Električna kolesa ali e-kolesa so hit zadnjih let in imajo prav tako široko uporabo kot njihova neelektična različica. Lahko jih uporabite za pot v službo ali po nakupih, pri čemer se izognete gneči ter znojenju na poti do cilja, ali pa jih uporabite za športne podvige, ko potrebujete pomoč pri doseganju ambicioznih ciljev ali po dolgi vožnji želite še energijo za 10-kilometrski plavalni podvig. A pozor, večina električnih koles še vedno zahteva, da tudi sami poganjate pedala.

Preberite tudi: Električno kolo: Vse, kar morate vedeti pred nakupom

 

Različne oblike, različna uporaba

Kolo je ena tistih človekovih iznajdb, ki jih lahko uporabljamo vsak dan, za skoraj vse namene in povsod. Kolesarjenje pa lahko poleg koristi in zabave prinese tudi kakšno nevšečnost. Pri športu in v prometu se lahko pripetijo take in drugačne nezgode, zato je poleg zaščitne opreme zelo dobrodošlo tudi zavarovanje. Prav zato, ker kolesarimo vsi in vsepovsod, naj bo zavarovanje kolesa in kolesarja skrbno izbrano. Tako se boste izognili stroškom posledic nezgode in morebitne odgovornosti ter poskrbeli, da nepredvideni dogodki ne povzročijo hudih finančnih posledic vam oziroma družini.

 

Pogosto na kolesu?

Široko kritje in preprosta sklenitev kar na spletu. Preverite zavarovanje zase ali za vso družino.

Preverite zavarovanje