NAJBOLJŠE ZAVAROVANJE
JE TVOJE RAVNANJE

14.07.2014 | 2 min branja | Prosti čas

Čari in pasti jadranja

Jadranje je za mnoge najbolj romantičen način preživljanja poletnih počitnic, za druge spet dokaz popolne svobode in sprostitve z »zaprtimi krili«. Le redki pa se zavedajo, da je jadranje na odprtem morju v resnici vsak dan znova zrelostni preizkus. Če nanj niste primerno pripravljeni oziroma k njemu pristopate nepremišljeno, boste imeli srečo, če bi izkušnja samo slaba.

Z izkušnjami bo gotovo raslo tudi vaše spoštovanje do plovbe in nevarnosti, ki prežijo med njo. Do takrat pa naj vam pomagajo spodnji nasveti o najpogostejših nevarnostih med plovbo.

Jadranje ni hobi, kjer izživite svoj ego

Jadranje po odprtem morju je zahtevno opravilo, kjer ste odvisno zgolj sami od sebe. Če so z vami še drugi potniki, so tudi njihova življenja v vaših rokah. Po drugi strani pa prav ti, drugi potniki lahko izzovejo nevarne situacije. Nepremišljena in sunkovita plovba lahko hitro pripelje do nevarnih situacij, zato ne dovolite, da vas prijatelji na krovu izzivajo oziroma nikakor ne dovolite, da bi njihovim izzivom podlegli.

Bodite stvarni glede sovjih izkušenj in spodobnosti in jim prilagodite plovbo. Tako se boste izognili tudi prepirom, pa tudi nevarnostim.

Vreme je vedno glavni kapitan morja

Znate prepoznati vetrove, ki pihajo okrog vaših ušes in jader? Veste, kaj pomeni padanje zračnega pritiska? So veliki beli smetanasti oblaki lepi ali pomenijo nevarnost? Kaj pomenijo znaki na meteoroloških kartah v marini? Kako nastanejo valovi?

»V lepem vremenu večinoma poteka vse gladko, ko pride do poslabšanja vremena pa se lahko pojavijo težave med samo plovbo in v marini na privezu. Zato je pomembno, da poznamo modele ter načine kako spremljati vremenske pogoje.«
Andraž Gulič, učitelj jadranja

Vreme je eden od najpogostejših razlogov za pomorske nesreče. Danes je sicer res v vsakem trenutku in od povsod dostopna vremenska napoved. Andraž Gulič priporoča vrsto virov. Na Jadranu lahko spremljate vreme na VHF postaji na različnih kanalih ob točno določenih urah (npr. Rijeka kanal 04 ob 05:35, 14:35 ali 19:35). Vreme lahko spremljate tudi na radijskih postajah ob točno določenih urah (Radio Zagreb , RAI 1 ali 2, Radio Koper, itd.). Če imate dostop do interneta, pa so uporabne spletne strani. Na primer ARSO.gov.si z modelom ALADIN, ki prikazuje na Jadranu napoved vetra na različnih višinah in padavine za 48h v naprej. Uporabne so tudi razne aplikacije kot je VREME&RADAR, ki prikazuje aktualno aktivnost padavin in strel.

Po drugi strani pa v lepem vremenu lahko uživate podneti in ponoči. Nikjer drugje ne boste tako neobremenjeno uživali sončnih žarkov in nikjer drugje v taki zibajoči milini opazovali zvezdnih utrinkov.

Načrtovanje vam lahko zagotovi varnost

Druga nevarnost je plutje ob obalnem pasu kjer je značilna nevarnost nasedanja. Zato je pomembno, da ob vsakem načrtovanju poti ogledate navtično karto za načrtovano območje plovbe – in tako pot varno začrtamo.

»Pozorni morate biti na globino morja ter označbe na karti za čeri in razbitine na morskem dnu. Če na plovilu nimate globinomera ter GPS-a, si lahko pomagate z raznimi mobilnimi aplikacijami, kot je NAVIONICS (Boating app). Slednja ima naložene navtične karte celega sveta z GPS sledenjem.«, svetuje Andraž Gulič.

Za varno plutje v obalnem pasu je prav tako potrebno dobro poznavanje dnevnih in nočnih oznak. To znanje morate osvojiti že ob polaganju izpita za voditelja čolna. Zato je dobro pred vsako sezono znanje obnoviti da vas na morju nič ne preseneti. Vsako leto si lahko umislite »kondicijski trening«, ki jih ponujajo nekatere šole. Na teh osvežitvenih tečajih se osredotočajo predvsem na najpogostejše težave hobi jadralcev, tako da vaš čas gotovo ne bo šel v nič.

Pomanjkanje znanja in izkušenj

Pri nas je izobraževanje za upravljanje jadrnice precej površno, saj je za pridobitev »izpita« dovolj zgolj znanje teorije. Te pomanjkljivosti kasneje nekateri popravijo na tečajih jadranja, mnogim pa ego spet dvigne samozavest in se počutijo povsem sposobne upravljati plovilo.

V navtiki je potrebna široka paleta znanj (meteorologija, tehnika, mornarske veščine, fizika, pravila in predpisi ...), ki skupaj z izkušnjami zagotavljajo prijetno in varno plovbo, a teh znanj žal mnogi nimajo.

Pri plovbi niste sami

Na žalost vsa previdnost, znanje in izkušnje mnogokrat ne pomagajo pred neznanjem in nespretnostjo drugih. Največ večjih nesreč se pri plovilih zgodi pri trku, posebej pogosti pa so trki v marinah. Tam manj manevrskega prostora še dodatno poudari nespretnost krmarjev plovil in zmedenost posadk, prav gotovo pa ne pomagajo komentarji opazovalcev in trema.

Po drugi strani se kot vodnik čolna pridružite neuradni skupnosti navtikov. Na morju svojo pripadnost skupnosti potrdite z dvignjeno roko v pozdrav drugemu vodniku čolna, ki ga srečate, na kopnem pa vas zaznamuje navtično besedišče, ki ga uporabljate, ko opisujete svoj zadnji dopust. V primeru težav na morju vam lahko prav kateri od članov te skupnosti priskoči na pomoč.

Vse pa le ni tako črno

Vsi, ki se odločite vstopiti v navtični svet, najprej poskrbite za teoretično znanje. Temu kasneje dodajte izkušnje, ki jih boste nabrali z jadranjem z bolj izkušenimi od sebe, opazovanjem in učenjem med jadranjem. Kasneje boste prevzeli krmilo na odprtem, nato izvedli nekaj manevrov v marinah in tako počasi postali izkušen, varen in samozavesten krmar. Potem pa prijetnim dogodivščinam na morju naproti!

Varni tudi takrat, ko nesreče ne morete preprečiti.

Slovenski zakon o obveznih zavarovanjih v prometu zapoveduje, da morajo biti vsa plovila z močjo motorja nad 3,7 kW pri vstopu v teritorialno morje ali notranje morske vode RS registrirana in zavarovana za škodo, ki jo lastniki ali upravljavci vodnega plovila lahko povzročijo tretjim osebam. To velja tako za čolne kot tudi za jadrnice. Enaka zahteva velja pri obeh naših sosedah. Tako zavarovanje je obvezno tudi, če se na morje odpravite na kratek izlet, ne zgolj pri dolgih počitnicah na krovu.

Enako zavarovanje plovil je obvezno tudi na Hrvaškem in v Italiji. Če razmišljate o daljših izletih, kjer boste raziskovali čudovite osamljene zalivčke po vsem Sredozemlje, kritju dodate tudi plovbo po teritorialnih in notranjih vodah celotnega Sredozemlja. Seveda pa lahko tudi pri plovilih izberete kasko kritje.

Poskrbite za svoje plovilo

Do nezgode na morju pride hitro, finančne izgube, ki pri tem nastanejo, pa so lahko izjemno visoke. 

Preberite več