Vsak kampist ima svoj način in tempo priprave na novo poletje, kar dodatno poglobi občutek svobode. Vseeno pa vleka prikolice predstavlja poseben izziv pri vožnji, še posebej za »kamp pavšaliste«, ki počitniško prikolico premikate redkeje.
Vleka prikolice, pa naj gre za počitniško prikolico, prikolico s čolnom ali manjšo prikolico z drugim tovorom, se zdi na prvi pogled preprosta. A ko prikolico pripnete na vlečno kljuko, se marsikaj spremeni.
Dinamika vožnje postane drugačna – vozilo je težje, bolj okorno, zavorna razdalja daljša. Voznik mora prilagoditi svojo vožnjo, pri čemer hitrost, zaviranje in manevriranje zahtevajo večjo previdnost. Sodobne počitniške prikolice so sicer precej bolje vodljive kot so bile nekoč, vleko pa danes močno olajša tudi tehnologija. Avtomobili so opremljeni s sistemi, ki pomagajo pri stabilnosti in zaviranju, kar bistveno prispeva k varnosti. Še posebej vleka počitniške prikolice zahteva, da:
- poskrbite za pravilno naloženo prikolico,
- redno preverjate pnevmatike in luči ter
- se na pot odpravite s polno mero potrpljenja in previdnosti.
👉 Zimovanje počitniške prikolice: kako poskrbeti, da bo varno?
Začnimo na začetku, z registracijo prikolice in ustreznim vozniškim dovoljenjem za njenega voznika.
Registracija prikolice in ustrezno vozniško dovoljenje
Vozniško dovoljenje kategorije B omogoča vleko lahkega priklopnega vozila največje dovoljene mase do 750 kg (lahki priklopnik). Velja tudi za vožnjo drugega priklopnega vozila, če največja dovoljena masa skupine vozil (torej motorno vozilo z dodanim priklopnikom) ne presega 3.500 kg in taka skupina vozil ne posega v pravila o homologaciji vozil.
Če imate večji (težji) avto in večjo prikolico, morate imeti tudi ustrezno vozniško dovoljenje.
- Z vozniškim dovoljenjem kategorije B je dovoljena vleka priklopnika, če skupna dovoljena masa avta in prikolice ne presega 4.250 kg, vendar je za to potrebno pridobiti t.i. kodo 96.
- Za vožnjo skupine vozil s skupno maso med 4.250 in 7.000 kg pa je potrebno opraviti vozniški izpit kategorije B+E. Avtodom in vleka prikolice: glede na podatke o vozilu in prikolici preverite, ali vam zadošča kategorija B, sicer boste potrebovali kategorijo B s kodo 96 ali kategorijo BE.
Teža prikolice je ključna tudi za zavarovanje
Enako, kot vozilo samo, mora biti tudi prikolica predmet zavarovanja avtomobilske odgovornosti (AO). Kako boste to zavarovanje sklenili pa je odvisno od največje dovoljene mase prikolice.
- pri prikolicah z največjo dovoljeno maso do 750 kg je AO zavarovanje zagotovljeno z vozilom, ki prikolico vleče;
- pri prikolicah z največjo dovoljeno maso nad 750 kg pa je tudi za prikolico potrebna ločena polica zavarovanja AO.
Kasko zavarovanje je potrebno za vsako posamezno prikolico in je neodvisno od vozila, ki prikolico vleče.
Če vlečete prikolico s tovorom (npr. je na njej čoln ali motor), je potrebna še posebna previdnost – nenazadnje tudi zaradi same vrednosti tovora. V primeru prometne nesreče bo škoda na tovoru krita le, če je povzročitelj nesreče tretja oseba. Takrat se tudi škoda na tovoru na prikolici krije iz police AO povzročitelja nesreče. Vaše kasko zavarovanje tovora na prikolici ne krije.
Obremenitev, dolžina in potrdilo o skladnosti (homologacija prikolice)
Pri združevanju avta in prikolice bodite pozorni tudi na številke v potrdilu o skladnosti (homologaciji), ki se jih morate držati in o katerih govori zakon v delu o vozniškem dovoljenju. Pred odhodom na dopust se nabere precej reči, ki bi jih radi vzeli s seboj, vendar pa se morate vseeno držati predpisanih omejitev teže.
Čeprav je v prikolici veliko prostora in se da vanjo naložiti marsikaj, razmislite, ali vseeno ne bi česa pustili doma. Ne le zaradi zakonov in homologacije – preveč obteženo vozilo in prikolica imata velik vpliv tudi na vožnjo. V homologaciji vozila in prikolice preverite, kakšno obremenitev zmore avto in koliko prenese prikolica, ne pozabite pa niti na skupno dolžino, ki je prav tako omejena.
Pravilna razporeditev teže v prikolici
Poglejte kratek video o tem, kako razporeditev tovora na prikolici vpliva na stabilnost in varnost pri vožnji.
Nasveti za vožnjo avtomobila s prikolico
Vožnja s prikolico je drugačna d običajne vožnje in če s prikolico vozite redko ali prvič, vam bo verjetno povzročila nekaj sivih las.
- Hitrost: Priporočljivo je voziti počasneje, saj vleka vpliva na dinamiko vozila, zlasti pri zaviranju in manevriranju. Hitrost, ki povzroči nihanje ali celo poskakovanje prikolice, je za vozila s priklopniki na avtocesti omejena na 100 km/h, v nekaterih državah pa celo manj, npr. na Hrvaškem je ta omejitev 90 km/h. Vleka prikolice je bolj varna, če izberete avto, ki je opremljen s sistemom elektronskega nadzora stabilnosti (ESC), ki vključuje tudi nadzor priklopnega vozila.
- Zaviranje: Zaradi daljše zavorne poti je nujno ohranjanje večje varnostne razdalje. Pri zaviranju se močno čuti razlika med priklopniki brez zavor in tistimi, ki zavore imajo. Sunkovito zaviranje lahko povzroči težave pri nadzoru prikolice, sploh če vozite po klancu navzdol in v slabem vremenu, hitro pride do nesreče.
- Manevriranje in vožnja v ovinkih: Vleka prikolice zahteva počasnejšo in bolj previdno vožnjo, še posebej zaradi povečanega radija obračanja. Vožnja skozi ovinke s pripeto prikolico zahteva nekaj vaje, sicer boste v levih ovinkih vozili po sosednjem voznem pasu, v desnih pa po pločnikih. S prikolico je treba ovinke vzeti bolj »naokoli« oziroma »po tovornjaško«, predvsem pa pred prvo vožnjo s prikolico opravite trening ali dva na manj obljudenem parkirišču ali se zapeljite po manj prometnih cestah.
- Stranski veter: Vpliv bočnega vetra je še posebej pomemben pri bivalnih prikolicah. Upoštevajte omejitve hitrosti in morebitne prepovedi na delih cest, ki so izpostavljeni močnejšemu vetru.
- Stranska ogledala: Ker v vzvratnem ogledalu vidite le steno prikolice, premec čolna ali drug tovor na prikolici, morate uporabljati stranska ogledala. Če je prikolica širša od vozila, morate imeti dodaten, širši par stranskih ogledal, uporabljati pa jih morate še pogosteje kot običajno. Bolj pozorni morate biti tudi pri vožnji skozi ovinke.
- Vzvratna vožnja in parkiranje s prikolico: Na parkiriščih, v kampih in drugje vzvratna vožnja in parkiranje poskrbita za zabavo pri opazovalcih ter mokro čelo in slabo voljo pri voznikih. Prikolica namreč vedno zavije tja, kamor ni treba, in se v trenutku postavi pravokotno na avtomobil. V zadnjih letih so zato v porastu praktični električni sistemi za premikanje prikolic (»movers«) s katerimi prikolico lahko upravljate daljinsko in brez, da je priklopljena na vozilo. Zlato pravilo je, da prikolica pri vzvratni vožnji zavije v nasprotno smer od sukanja volana, obenem pa velja ta manever izvajati počasi in, če se da, ob pomoči nekoga, ki bo za in ob prikolici nadziral dogajanje in vas usmerjal. Pri vleki prikolice bo bolj obremenjen motor, pri speljevanju sklopka, pri zaviranju do neke mere tudi zavore. Povečala se bo poraba goriva, zato je pametno peljati nekoliko počasneje v koloni podobnih vozil ali v zavetrju za vozečim tovornjakom, ki vozi po omejitvah. Na varni razdalji, seveda.