NAJBOLJŠE ZAVAROVANJE
JE TVOJE RAVNANJE

03.12.2020 | 8 min branja | Avto , Nezgoda

Varnostni sistemi avtomobila - rešitev ali potuha?

avtomobilski napredni pametni sistemi Zavarovalnica GeneraliL

Vas navdušuje misel na samovozeče avtomobile, v katerih boste lahko brali ali nemoteno klepetali, medtem ko vas bodo od točke A pripeljali do točke B? To prihodnost boste morali še nekaj časa čakati. Medtem pa je tehnologija, ki bo krmilila tudi samovozeča vozila, v delčkih dostopna že danes. Izbirate lahko varnostne sisteme avtomobila, s katerimi bo vožnja bolj enostavna in predvsem varna. Preverite, kaj tehnologija že omogoča!

 

Zakaj so varnostni sistemi avtomobila koristni?

Pogosto slišimo pripombe, da pametna tehnologija »poneumlja« voznike ali pa vsaj zmanjšuje njihovo zbranost na cesti. V resnici vse več študij kaže, da lahko tehnologija celo pomaga preprečiti nesreče. Beseda »avtonomno«, ki se uporablja v povezavi s pametnimi sistemi, navsezadnje pomeni »avtomatsko, samodejno«. Varnostni sistemi avtomobila samodejno in brez obotavljanja reagirajo, ko zaznajo določene okoliščine, medtem ko človek potrebuje več časa, da oceni situacijo ali zaradi trenutka nezbranosti nevarnosti morda sploh ne zazna. V prometu je že sekunda, potrebna za odločitev, lahko preveč.

Študija evropske organizacije Euro NCAP kaže, da je samo z vgrajenim sistemom za samodejno zaviranje v sili verjetnost trka od zadaj manjša za kar 38 odstotkov. Tovrstni sistemi so že obvezna oprema v tovornih vozilih, kmalu pa naj bi postali tudi del serijske opreme osebnih avtomobilov.

Varnostni sistemi avtomobila so zaenkrat sicer res dodatek v vozilih višjega cenovnega razreda, vseeno pa pri odločitvi zanje ne gre zgolj na za luksuz. Gre za nadgradnjo, ki nam lahko reši življenje.

 

Kateri sistemi so na voljo?

Delno avtonomni avtomobili vključujejo številne sisteme za vožnjo brez truda, vendar pa ne ustrezajo vsakemu okusu, kaj šele proračunu. Bi raje ostali pri svojem klasičnem avtomobilu? Razmislite o vgraditvi posameznih varnostnih sistemov, ki vam lahko olajšajo številne vidike vožnje.

Na voljo je široka paleta najrazličnejših sistemov, primernih za vsak žep. Nekateri vas opozorijo na gnečo na cesti in vam tako pomagajo preprečiti trčenje, drugi sistemi že povsem samodejno zavirajo, ko zaznajo nevarnost. Da se boste lažje odločili oziroma pogovorili s svojim prodajalcem, smo pripravili seznam sistemov, na katere velja biti še posebej pozoren.

Samodejno zaviranje v sili

Sistem za samodejno zaviranje v sili spremlja dogajanje pred vozilom in se odzove, če zazna, da voznik nima zadostnega nadzora nad vozilom oziroma ne ukrepa ob zaznani nevarnosti. Deluje s pomočjo radarja, laserja, kamere in GPS-senzorja; ko zazna potencialno nevarnost, za kratek čas prevzame nadzor in takoj zavira ali prilagodi vožnjo. V pripravljenosti je ves čas, reagira pa veliko bolj silovito in odločno, kot običajno zmoremo ljudje. Nekateri sistemi so že tako napredni, da ne zaznajo le avtomobila, ampak celo pešca in v primeru morebitnega trčenja ustrezno upočasnijo.

Aktivni pokrov motorja

Trk s pešci ali kolesarji lahko povzroči hude telesne poškodbe teh najranljivejših udeležencev prometa. Zato nekateri sodobni avtomobili že vključujejo sistem, ki ob trku samodejno dvigne pokrov motorja za par centimetrov. S tem zagotovi, da se pokrov ob trku upogne, pešec ali kolesar pa s tem trči ob mehkejšo podlago, ki se ob trku rahlo upogne. Tako se znatno zmanjša možnost težjih telesnih poškodb.

Ohranjanje voznega pasu

Sistem za ohranjanje voznega pasu deluje s pomočjo kamere ali senzorjev. Njegova naloga je, da vaše vozilo ohrani na voznem pasu in vas opozori, ko začnete nenamerno »drseti« na drug pas. Starejši sistemi voznika opozorijo s tresenjem sedeža in podobnimi signali, novejši pa lahko po opozorilu prevzamejo krmilo in kar sami popravijo smer vožnje. V primeru, ko peljete mimo gradbišča, kjer veljajo zožani vozni pasovi, je sistem lahko nekoliko glasen, vendar je to res nepomembna nevščečnost v primerjavi z vsemi ostalimi kilometri, ko vam bo v pomoč.

Nekateri sistemi zaznavajo celo okoliški promet in opozorijo, kadar vozilo na sosednjem pasu prečka označbo vozišča. Tudi v tem primeru ustrezno prilagodijo smer vožnje, da se izognejo trku.

Menjava prometnega pasu

Asistent za menjavo prometnega pasu bo samodejno zamenjal pas, če je sosednji pas prost in se od zadaj ne približuje vozilo. Vi morate le prižgati smernik, sistem pa bo opravil ostalo.

Zaznavanje mrtvega kota

Se vam je že kdaj zgodilo, da ste pri spremembi smeri vožnje spregledali vozilo v mrtvem kotu? Sistem za zaznavanje mrtvega kota zazna vozila, ki se približujejo od zadaj. Ko pride vozilo v vaš mrtvi kot, vas sistem opozori s svetlobnim in zvočnim signalom.

👉  Pametni sistemi ne morejo odtehtati slabe vidljivosti. Preverite, kdaj ni varno voziti, če imate počeno vetrobransko steklo.

Uravnavanje hitrosti

Imate »težko nogo« in pozabite upočasniti, ko se omejitev hitrosti zniža? Morda morate razmisliti o sistemu za prilagoditev hitrosti. Obstaja več različic; pri najbolj osnovnem omejevalniku nastavite želeno hitrost, ki naj je ne bi presegli. Če jo vseeno presežete, vas vozilo opozori z zvočnim in/ali svetlobnim signalom.

Aktivni oziroma radarski tempomat je že bolj napreden. Vzdržuje namreč nastavljeno hitrost in hkrati spremlja dogajanje pred vami. Če bo pred seboj zaznal počasnejše vozilo, vas bo na to opozoril. Če se ne boste odzvali, bo sistem samodejno zaviral do hitrosti voznika pred vami. Ko bo vozilo pred vami pospešilo ali se umaknilo, bo pospešil tudi vaš avto. Sistem vam dodatno omogoča tudi nastavitev varnostne razdalje. Med vožnjo samodejno zazna, ko se začne varnostna razdalja nevarno zmanjševati, in začne zavirati dovolj zgodaj, da prepreči možnost naleta.

Če so tempomati včasih delovali le pri višjih hitrostih, najnovejši sistemi delujejo tudi pri mestnih hitrostih.

Prepoznavanje prometnih znakov

Sistemi za prepoznavanje prometnih znakov delujejo s pomočjo sprednje kamere in informacijskega sistema. Med vožnjo opozarjajo na omejitve hitrosti, zapore in razna opozorila, ki bi jih voznik sicer lahko spregledal. Tehnologija je zelo priročna, vendar ne nadomesti pozornosti voznika. Spremljajte prometne znake, sistem pa uporabljajte kot dodatno pomoč.

Vožnja v zastojih

Avtomobilski proizvajalci se zavedajo, kako naporno je lahko nenehno ustavljanje in ponovno speljevanje, zato so razvili sistem za vožnjo v zastojih. Vaš pametni avto lahko v primeru gneče prevzame krmiljenje, torej zaviranje in pospeševanje pri nizkih hitrostih. Cilj sistema je razbremeniti voznike in poskrbeti za bolj sproščeno, s tem pa tudi varnejšo vožnjo.

👉  Še bolje je, če se gneči na cesti v celoti izognete - ali poskrbite vsaj, da vas ne bo jezila. Preberite, kako!

Navigacija

Vas jezi, da vaš sopotnik ne zna brati zemljevida? Vložite v navigacijski sistem, ki vas bo pripeljal do cilja brez nepotrebnega stresa in prepiranja s prijateljem, ki vas na izvoz vedno opozori šele takrat, ko ste že skoraj odpeljali mimo.

A zavedajte se, da tovrstna tehnologija ni nezmotljiva. Gotovo ste že slišali za primere, ko je avtomobilska navigacija voznika poslala v enosmerno ulico ali pa na cesto, zaprto zaradi vzdrževalnih del. Navigacija naj torej služi kot vodilo, še vedno pa pozorno spremljajte znake in se sproti prilagajajte morebitnim spremenjenim razmeram.

Prilagodljivi žarometi

Prilagodljivi žarometi so opremljeni s posebnimi senzorji, ki zaznavajo hitrost in gibanje avtomobila ter temu primerno usmerjajo žaromete. Če vozilo na primer zavija, se poveča kot osvetlitve v načrtovano smer. S tem se ne poveča le preglednost pred vozilom, ampak tudi ob njem. Še posebej jih boste cenili tisti, ki se pogosto vozite v temi oziroma v temi slabše vidite.

Samodejno preklapljanje žarometov

Tudi sistem samodejnega preklapljanja žarometov je izjemno praktičen. Reši vas namreč skrbi, da bodo vaši žarometi zaslepili voznika pred vami. Deluje tako, da ponoči zaznava nasproti vozeča vozila – ko zazna vozilo, samodejno preklopi žaromete. Ko gre vozilo mimo, sistem ponovno aktivira dolg snop svetlobe in vam zagotovi optimalno vidljivost.

Zaznavanje utrujenosti

Včasih se ne zavedamo lastne utrujenosti in sedemo za krmilo, čeprav ne bi smeli. Sistem za zaznavanje utrujenosti oziroma zbranosti voznika ves čas vožnje zbira in analizira podatke, kot so obračanje volana, sila in način vožnje. Če oceni, da niste dovolj zbrani za varno vožnjo, vas na to opozori. Idealno za tiste, ki pogosto vozite na dolgih razdaljah.

Opozarjanje na prečni promet

Vzvratno vključevanje v promet ni nikoli lahka naloga. Še posebej nevarno pa je, če je ulica ozka in nepregledna. Sistem za opozarjanje na prečni promet deluje s pomočjo 180‑stopinjskega radarja, ki voznika opozori, ko se približuje vozilo ali celo pešec, ki bi ga lahko spregledali.

Pomoč pri parkiranju

Ste si tudi vi kdaj želeli, da bi imeli pomočnika, ki bi parkiral namesto vas? Če vas muči preglednost vozila ali prostorska predstava, vas lahko rešijo kamere. Večina avtomobilskih proizvajalcev že ponuja kamero za vzvratno vožnjo. Kamera prikazuje sliko za vozilom, spremlja vrtenje krmila in sproti izrisuje prikaz poti vozila. Novejše generacije gredo še korak dlje. Nudijo namreč štiri kamere, ki skupaj sestavijo 360-stopinjski pogled okoli vozila.

Vas muči bočno parkiranje? Potem je sistem samodejnega bočnega parkiranja idealna izbira za vas. Sistem zaznava okolico in predlaga način parkiranja, ko zazna prosto mesto na levi ali desni strani vozila. Če vam izbrano mesto ustreza, preprosto ustavite vozilo in prestavite v vzvratno prestavo. Vozilo samo parkira s pomočjo senzorjev in kamere, vi pa morate le držati gumb in pustiti krmilo prosto. Če si med postopkom premislite, lahko kadarkoli izklopite sistem in prevzamete nadzor nad avtomobilom. Preprosto, kajne?

 

Pametna naprava ni avtopilot

Pametne naprave so nedvomno varnostni dosežek, a kot voznik ste še vedno odgovorni za vse, kar se dogaja z vašim vozilom. Zato imejte roke vedno na krmilu, oči pa uperjene na cesto in ne na sporočilo, ki je morda ravno prispelo na vaš telefon. Na to bo pazilo tudi pametno vozilo, saj obstajajo tudi sistemi, ki opozarjajo, če ne držite volana. Računajte tudi, da pameten sistem lahko predvideva le končno število scenarijev, ki jih ima zapisane v sistemu. Voznik je še vedno tisti, ki ima nadzor in nosi odgovornost.

Varnost, če vseeno pride od nesreče

Žal v prometu nikoli niste odvisni zgolj od vaše previdnosti in sposobnosti vožnje, zato se včasih nesreči res ne morete izogniti. Za take primere je dobro, da ne poskrbite zgolj za osnovno avtomobilsko zavarovanje, pač pa za celovito avtomobilsko zavarovanje, ki vam bo nudilo tudi asistenco, nadomestno vozilo in zanesljivo popravilo.

 

Želite prebirati več podobnih vsebin?

Pridružite se prejemnikom naših novic.

PRIJAVITE SE