NAJBOLJŠE ZAVAROVANJE
JE TVOJE RAVNANJE

24.02.2024 | 6 min branja | Avto

Varnostni pas – kako dosledno ga uporabljate vi?

Mama in hči sedita na zadnjih sedežih avtomobila, varuje ju varnostni pas.

Verjetno se med vožnjo vedno pripnete z varnostnim pasom. Morda otroka in sebe pripnete tudi, če bo vožnja dolga le par metrov. A ker statistika prometnih nesreč kaže, da so med nami še vedno vozniki in potniki, ki v avtu niso pripeti in zato utrpijo hujše posledice v prometnih nesrečah, je dobro ponoviti priporočila in pravila, ki veljajo za odrasle in otroke.

Le 85 % hudo poškodovanih voznikov osebnih avtomobilov je leta 2022 uporabljalo varnostni pas. Pri lažje telesno poškodovanih jih je bilo 93 % (vir: AVP)

 

Varnostni pas bi morali uporabljati vsi vozniki – pa ga ne

Uporaba varnostnega pasu je v Sloveniji obvezna. Zakon o pravilih cestnega prometa pravi, da morajo biti med vožnjo v osebnem vozilu osebe na vseh sedežih, kjer so vgrajeni varnostni pasovi, pripeti skladno s konstrukcijo zadrževalnega sistema. 120 evrov je kazen za voznika ali potnika, ki predpisa ne upošteva.

Le 89 % mlajših otrok na zadnjih sedežih pripetih

96 % voznikov osebnih vozil je bilo v vozilu pripetih v opazovanju pripetosti, ki ga je le leta 2022 izvajala Agencija za varnost v prometu. Potniki v osebnih avtomobilih so bili pripeti redkeje. Pri potnikih spredaj je bila pripetost 94-odstotna, pri odraslih potnikih zadaj pa je bila najnižja – 72-odstotna. Tudi otroci so bili na zadnjih sedežih pripeti redkeje, kot vozniki. Starejši otroci v 90 % primerov, mlajši pa v slabih 89 %.

 

Graf: Rezultati opazovanja pripetosti - Starejši otroci so bili na zadnjih sedežih pripeti v 90 % primerov, mlajši v slabih 89 %, je pokazalo opazovanje leta 2022.

Starejši otroci so bili na zadnjih sedežih pripeti v 90 % primerov, mlajši v slabih 89 %, je pokazalo opazovanje leta 2022.

 

Zakaj varnostnega pasu ne uporabljamo?

Zakon obvezno uporabo varnostnega pasu in otroških sedežev vključuje že vrsto let, a kljub temu pripetost še vedno ni absolutna. V anketi, ki smo jo izvajali na naši spletni strani med bralci nasvetov za dojenčke, je več kot 10 % sodelujočih označilo, da si mirnejše vožnje z dojenčkom zagotavlja tudi tako, da dojenčka držijo v naročju – torej dojenček ni pripet in ne sedi v varnostnem sedežu.

Nemiren dojenček je torej eden od izgovorov zakaj otroci v avtu niso privezani. A po statistiki smo videli, da se tudi odrasli ne privezujejo. Opazovanje je pokazalo celo, da so bili pasovi najredkeje uporabljeni na kratkih razdaljah, kot so vaške ulice in mestne ceste, kjer so obenem zgodi največ prometnih nesreč.

👉  Če prevažate tudi otroke, manjše od 140 centimetrov, preberite, kako izbrati in pravilno uporabljati otroški avtosedež.

 

Odrasli smo najboljši zgled otrokom – in eden drugemu

Starši so najboljši zgled svojim otrokom, zato se vedno, preden zaženete vozilo, pripnite z varnostnim pasom in preverite, ali so pripeti tudi ostali potniki. Naj vas kratke vožnje, kot je pot do šole ali trgovine v sosednji ulici, ne spravijo v skušnjavo, da bi na pripenjanje "pozabili". Vztrajajte, da se otrok pripne, ne glede na morebitno zamudo.

120 evrov – in vaše življenje – vas lahko stane vožnja brez varnostnega pasu.

Prav je, da otroku razložite tudi pomen pripenjanja v vozilu. Če želite otroku podariti darilo varnosti za vse življenje, pripenjanja ne povezujte z možnostjo kazni, raje poudarite, kako varnostni pas rešuje življenja in pripenjanje tudi dosledno izvajajte.

Ste vedeli, da se ljudje zgolj s pomočjo rok in nog zadržimo v sedežu lahko, če pri trku nimamo večje hitrosti, kot 7 km/h?

👉  Več o tem, kako otroke pripraviti na samostojnost v prometu, lahko preberete v nasvetu o tem, kako pripraviti otroka za varno pot v šolo?

Kdaj je za otroka dovolj zgolj varnostni pas?

Zakonsko določena meja, da otroka v avtu varuje zgolj varnostni pas, je višina 140 centimetrov ali teža 36 kilogramov. Ob teh splošnih pravilih pa priporočamo, da preden otroku odstranite avtosedež, preverite, ali bo varnostni pas res ustrezno varoval vašega otroka. Vsekakor se z otrokom o pomenu varnostnega pasu pogovorite že, ko je še v avtosedežu.

 

Varnostni pas je tudi za psa ena od varnostnih možnosti

Ne pozabite, da morajo biti tudi kužki v avtomobilu ustrezno zavarovani. Izbirate lahko med avtomobilskim sedežem, varnostnim pasom in transportnim boksom ali pregrado. Najprimernejšo za svojega ljubljenčka izberite skladno s starostjo in velikostjo, na odločitev pa bo vplivala tudi vrsta avta, ki ga vozite.

Neustrezno varovan pes v prometni nesreči ogroža vas in sebe. Vas zato, ker bi v primeru trka lahko v voznika ali potnike v vozilu priletel z veliko težo (ki jo potencira sila trka). Sebe, ker lahko pobegne iz vozila. V črni kroniki včasih lahko preberemo, da je kuža pobegnil iz karamboliranega vozila in so ga policisti lovili po cesti – prestrašen in zmeden kuža hitro lahko povzroči še kakšno prometno nesrečo.

👉  Kako in kdaj uporabiti kateri način varovanja preberite v nasvetu Pes v avtu.

 

Ali je ob zračni blazini še vedno potrebno uporabljati tritočkovni varnostni pas?

Kljub zračni blazini in drugim zaščitnim napravam je varnostni pas še vedno najučinkovitejša zaščita v primeru prometne nesreče. V avtomobilih nove generacije so zadrževalni sistemi, ki jih sestavljajo varnostni pas, zategovalnik pasu, omejevalnik zategovalnika pasu in zračna blazina, optimalno usklajeni. V primeru prometne nesreče pri nizki hitrosti se zato lahko zgodi, da se zračna blazina ne sproži, ker zadostuje samo varnostni pas.

👉  So moderni varnostni sistemi v vozilih rešitev ali potuha? Preberite nasvet in razmislite, katere bi moral imeti tudi vaš naslednji avto.

 

Varnostni pas rešuje življenja – če ga uporabljamo pravilno

Za konec ponovimo še povsem splošna pravila za uporabo varnostnega pasu, ki veljajo tako za odrasle, kot otroke. Gotovo jih že poznate, a morda jih občasno spregledate.

  • Na stebričku ob naslonjalu sedeža morate nastaviti višino vpetja varnostnega pasu, da ta poteka po sredini rame, ne sme pa rezati v vrat ali drseti z rame.
  • Pas se mora telesu lepo prilegati in ga tesno oprijeti. Ob trku poseben mehanizem prepreči premikanje pasu, poleg tega pa imajo nekateri avtomobili tudi dodaten sistem zategovanja, ki pas še nekoliko bolj zategne. Če pas ni ustrezno napet, se bo telo premaknilo bolj, kot je to priporočljivo.
  • Rahljanje pasu z izgovorom, da vas moti občutek pasu čez telo, ali celo nameščanje pasu pod roko močno zmanjšata učinkovitost pasu. Sile pri trku so namreč zelo velike in neustrezno nameščen pas lahko povzroči hude poškodbe ali celo smrt.
  • Pred vožnjo slecite debel plašč ali puhasto jakno, snemite torbico z rame in vzemite mobilni telefon iz zadnjega žepa. Med pasom in telesom naj bo čim manj oblačil oziroma »mehkega« prostora, ki omogoča premikanje telesa, prav tako tam ne sme biti nepotrebnih predmetov.
  • Zaponka mora po pasu lepo drseti in pas ne sme biti zavit ali zavozlan. Ko zaponko zapnete, potegnite spodnji del pasu in ga napnite, nato pa po potrebi naravnajte še zgornji del pasu.
  • Naslonjalo sedeža naj bo v udobnem pokončnem položaju. Pretirano ležeč položaj za volanom je nevaren, saj lahko telo zdrsne pod pasom oziroma se pas zadrgne v vrat.
  • Pripeti morajo biti vsi potniki v avtu, tudi tisti na zadnjih sedežih. Ob nenadnem zaviranju ali trku bi jih namreč lahko vrglo naprej in bi poškodovali tudi potnike spredaj, ki so ustrezno pripeti.
  • Med vožnjo ne uporabljajte debelih blazin za udobnejše sedenje, saj v primeru trka ogrožajo vašo varnost.

Pri nosečnicah mora spodnji del pasu potekati pod trebuhom, zgornji pa nad trebuhom in čez ramo.

 

Varnostni pas vpliva tudi na višino zavarovalnine

Varnostni pas vam ne more zagotoviti, da jo boste v prometni nesreči odnesli brez poškodb, a testi in statistike kažejo, da imate boljše možnosti preživetja in manjše možnosti težjih poškodb.

Zaradi neuporabe varnostnega pasu lahko iz sklenjenih zavarovanj v primeru poškodb voznika ali potnikov pride do zmanjšanja zavarovalnine, ki vam jo izplača zavarovalnica. Pri:

  • zavarovanju voznika za telesne poškodbe (AO-plus) bo zavarovalnina za 25 % nižja, če se ugotovi, da voznik ni uporabljal varnostnega pasu;
  • dodatnem nezgodnem zavarovanju voznika in potnikov v vozilu bo izplačane le 50 % zavarovalnine, če je pri vozniku ali potnikih ugotovljena neuporaba varnostnega pasu skladno s predpisi.

Uporaba varnostnega pasu pa vpliva tudi na izplačilo odškodnine pri zavarovanju avtomobilske odgovornosti (AO). Če oškodovanec predpisanega varnostnega pasu ni uporabljal, se lahko odškodnina zniža tudi do 20 %, saj se skladno s sodno prakso neuporaba varnostnega pasu šteje kot soprispevek oškodovanca k nastali škodi.

Naj torej pripenjanje in preverjanje, če so pripeti tudi vsi ostali potniki v vozilu, postane obvezen opravek pred vsako vožnjo.

 

 

Želite prebirati več podobnih vsebin?

Pridružite se prejemnikom naših novic in bodite obveščeni o novih objavah.

Pridružite se