NAJBOLJŠE ZAVAROVANJE
JE TVOJE RAVNANJE

13.10.2020 | 3 min branja | Avto

Pas, ki rešuje zdravje in življenje


Študije dokazujejo, da bi z dosledno uporabo varnostnih pasov in otroških varnostnih sedežev pri vseh potnikih in na vseh vožnjah zmanjšali število umrlih za 50 %. Vseeno pa se še vedno najdejo vozniki in sopotniki, ki se vozijo nepripeti, opozarja Agencija RS za varnost prometa. Najpogosteje se nepripeti vozijo odrasli na zadnjih sedežih, najredkeje pa otroci, mlajši od 12 let na zadnjih sedežih. Se vi vedno pripnete? 

Zakaj se ne pripenjamo? 

Ljudje smo mojstri izgovorov, posledice pa so lahko zelo neprijetne. Kateri izgovori so najpogostejši?

  • Vožnja bo kratka, le do trgovine ali po naselju, kjer hitrost ni velika.
  • Pas težko dosežem oziroma se težko pripnem.
  • Med vožnjo me ovira in moti.
  • Sedim zadaj/v avtobusu in se mi ni treba pripeti.

»Fizika« je neusmiljena, sile na telo pa ogromne

Če ste se kdaj zapeljali na simulatorju, ki ustvari razmere pri trku s hitrostjo 50 km/h, verjetno razumete pomen uporabe varnostnega pasu. Sile pri takem trku so namreč podobne, kot če bi padli z višine 10 m, z večanjem hitrosti pa skokovito naraščajo. Uporaba varnostnega pasu je nujna v avtomobilih z zračnimi blazinami, sicer lahko v primeru trka zračna blazina povzroči še dodatne poškodbe, ker pas ni mogel opraviti svojega dela. Izjemno pomembno je tudi, da so v vozilu pripeti prav vsi potniki. Nepripete potnike na zadnjih sedežih lahko namreč odnese v potnike na sprednjih sedežih ali celo skozi vetrobransko steklo ven iz vozila.

Pas morate znati pravilno uporabljati

»Klik« oziroma zvok ob pripetju pasu še ni zagotovilo, da ste varni. Za učinkovito opravljanje svoje varnostne funkcije mora biti pas nameščen skladno s 7 pravili za pripenjanje in nastavljanje varnostnega pasu:
 
  1. Na stebričku ob naslonjalu sedeža morate nastaviti višino vpetja varnostnega pasu, da ta poteka po sredini rame, ne sme pa rezati v vrat ali drseti z rame.
  2. Pas se mora telesu lepo prilegati in ga tesno oprijeti. Ob trku poseben mehanizem prepreči premikanje pasu, poleg tega pa imajo nekateri avtomobili tudi dodaten sistem zategovanja, ki pas še nekoliko bolj zategne. Če pas ni ustrezno napet, se bo telo premaknilo bolj, kot je to priporočljivo.
  3. Rahljanje pasu z izgovorom, da vas moti občutek pasu čez telo, ali celo nameščanje pasu pod roko močno zmanjšata učinkovitost pasu. Sile pri trku so namreč zelo velike in neustrezno nameščen pas lahko povzroči hude poškodbe ali celo smrt.
  4. Pred vožnjo slecite debel plašč ali puhasto jakno, snemite torbico z rame in vzemite mobilni telefon iz zadnjega žepa. Med pasom in telesom naj bo čim manj oblačil oziroma »mehkega« prostora, ki omogoča premikanje telesa, prav tako tam ne sme biti nepotrebnih predmetov.
  5. Zaponka mora po pasu lepo drseti in pas ne sme biti zavit ali zavozlan. Ko zaponko zapnete, potegnite spodnji del pasu in ga napnite, nato pa po potrebi naravnajte še zgornji del pasu.
  6. Naslonjalo sedeža naj bo v udobnem pokončnem položaju. Pretirano ležeč položaj za volanom je nevaren, saj lahko telo zdrsne pod pasom oziroma se pas zadrgne v vrat.
  7. Pripeti morajo biti vsi potniki v avtu, tudi tisti na zadnjih sedežih. Ob nenadnem zaviranju ali trku bi jih namreč lahko vrglo naprej in bi poškodovali tudi potnike spredaj, ki so ustrezno pripeti.

Pri nosečnicah mora spodnji del pasu potekati pod trebuhom, zgornji pa nad trebuhom in čez ramo.

Otroci, red je vedno pas pripet!

To, da so otroci med najranljivejšimi udeleženci v prometu, velja tudi v primerih, ko se vozijo z avtomobili, kombiji ali avtobusi. Sile, ki nastanejo pri trkih, imajo na otroke še veliko večji učinek, zato je treba dojenčke v lupinicah voziti obrnjene nazaj, kasneje pa morajo biti pripeti s pettočkovnim varnostnim pasom, ki je del ustreznega otroškega sedeža.

Šele takrat, ko otroci tega prerastejo, jih pripenjamo z varnostnimi pasovi, a dokler niso višji od 140 cm, pasove še vedno uporabljamo v kombinaciji z otroškimi sedeži ali jahači. Pri najmlajših sopotnikih se dosledno držite naslednjih pravil:

  • Dojenčkov oziroma otrokov vrat še nima dovolj močnih mišic, da bi v primeru čelnega trka učinkovito zadržal glavo, zato otroka čim dlje časa vozite v lupinici.
  • Preverite, ali ima izbrani otroški avtosedež vse certifikate, potrdila in opravljene teste, da res ustreza vsem varnostnim zahtevam.
  • Otroški avtosedež z naslonom mora imeti v višini ramen posebno vodilo, skozi katerega napeljete varnostni pas. Pazite, da pas ne bo potekal prenizko mimo rame ali previsoko in čez vrat.
  • Če je otrok nameščen v lupinico ali otroški avtosedež s hrbtom v smeri vožnje, je potrebno v primeru, da je sedež za potnike zaščiten s prednjo zračno blazino, to mehanično deaktivirati.

Z otrokom se pogovarjajte o pomenu varnostnega pasu

Že majhnemu otroku lahko razložite pomen pripenjanja v vozilu. Pomembno pa je, da ste v svoje stališče prepričani tudi sami. Če se pripenjate zato, da se izognete kazni, bo vaše prepričanje odražal tudi otrok. Dojenček in malček bosta protestirala z jokom ali upiranjem, starejši vas bodo skušali prepričati, da pripenjanje ni potrebno. 

V avtomobilu se pripnite, ker vam to zagotavlja večjo varnost ob trku in sunkovitem zaviranju.

Razlago uporabe starosti primernega sedeža lahko podkrepite s simulacijo delovanja sil v primeru trka – z nežnimi potiski glave otroku ponazorite razliko med udarcem v naslonjalo otroškega varnostnega sedeža in udarcem v steklo. S starejšimi otroki si lahko ogledate tudi video prikaze simulacij trkov v primeru pripetih in nepripetih potnikov. Več o tem, kako otroke pripraviti na samostojnost v prometu, svetuje AMZS.

Kako izbrati pravi otroški varnostni sedež?

Po slovenskih predpisih morajo otroci uporabljati otroške sedeže do telesne višine 150 cm. Zelo pomembno je, da imajo sedeži tudi hrbtni naslon z oporo za glavo, ki otroka zaščiti ob morebitnem bočnem trku. Paziti je treba tudi na pravilen potek varnostnega pasu prek otrokovega telesa, ki je lahko pravilen le, če je hrbtni del sedeža nastavljen ustrezno otrokovi velikosti. Nastavljanje naslona sedeža je enostavno in opisano v navodilih za uporabo sedeža.

Dovoljena je tudi uporaba jahačev brez naslona, vendar je treba vedeti, da nudijo zaščito le ob čelnih trkih, ne pa tudi ob bočnih. Vsekakor je bolje, da otrok uporablja jahač kot pa nikakršnega otroškega sedeža, saj je s tem zagotovljen pravilnejši potek varnostnega pasu prek otrokovega telesa. Od konca leta 2016 je sprejet predpis, po katerem lahko jahače uporabljajo le otroci, večji od 125 cm.

Kateri otroški varnostni sedeži so najbolj varni? Preberite rezultate testiranj.

Varnosti ni nikoli dovolj

Poskrbite zase in za svoje sopotnike. Vedno se pripnite z varnostnim pasom in sem ter tja osvežite razumevanje pomena pripenjanja z varnostnim pasom. Spremljajte preventivne akcije ter poskrbite za zavarovanje Avtomobilske odgovornosti AO, s katerim so zavarovani vsi potniki v vozilu. 

Poskrbite za finančno varnost in uspešno zdravljenje svojih otrok

Čas odraščanja prinaša tudi povečano možnost lažjih ali težjih poškodb. Nezgodno zavarovanje pomembno pripomore k uspešnemu in brezskrbnemu okrevanju ter k finančni varnosti družine.

Naročite svetovalca