NAJBOLJŠE ZAVAROVANJE
JE TVOJE RAVNANJE

20.01.2016 | - min branja |

Kako pozimi učinkovito speljati in se varno ustaviti?

Sneg na cestišču, poledica, poledeneli deli ceste nad mostovi, viadukti in v senčnih predelih so okoliščine, ki zahtevajo veliko voznikove pozornosti in znanja. Predvsem sta potrebna zbranost in trezen premislek o tem, kaj storiti v določenih okoliščinah, saj lahko vsaka napaka in nepremišljen ukaz izza volana povzročita precej težav. Z vožnjo naravnost se ne bomo pretirano ukvarjali, saj pri majhni hitrosti ne predstavlja večjih težav, veliko bolj pomembni pa so manevri speljevanja, zavijanja in ustavljanja oziroma zaviranja. Zavijanju se bomo posvetili v enem od naslednjih zapisov, tokrat pa si oglejmo, kako je treba na spolzkem cestišču speljevati in kaj vse preži na voznika pri zaviranju.

 

Prvo pravilo: počasi, nežno in z občutkom

Spolzko cestišče je s fizikalnega stališča neizprosno. Zakoni fizike pač veljajo za vse enako. Na suhi cesti je prostora za napake oziroma za popravljanje napak nekaj več, na poledeneli oziroma zasneženi pa največjo težavo predstavlja majhno trenje med gumo in podlago. Zaradi manjšega trenja gume izgubijo oprijem in zdrsnejo, s tem pa se bistveno zmanjša učinkovitost nekaterih manevrov:

  • speljevanja,
  • zaviranja,
  • nadzora smeri.

Pomislite, kako se obnašate, kadar se peš znajdete na spolzki podlagi? Postanete skrajno previdni, vaši gibi so počasni, z rokami ves čas lovite ravnotežje in razmišljate, kaj storiti, da boste prišli na varno. Verjetno vam niti na kraj pameti ne pride, da bi se hoteli z mesta na vso moč odgnati, prav tako ne začnete hoditi vedno hitreje, je tako? Enako se morate obnašati tudi, ko ste za volanom. Speljevati je treba počasi, pri nizkih vrtljajih motorja ter z veliko občutka in nežno nogo pri spuščanju sklopke. Preveč plina in prehiter ali pregrob spust pedala sklopke bosta povzročila, da se bodo kolesa takoj zavrtela v prazno. Če se to zgodi, odvzemite plin in pritisnite na sklopko ter poskusite ponovno, sicer se lahko kolesa zakopljejo v sneg in boste obtičali. Brezglavo dodajanje plina ni rešitev, položaj boste le še poslabšali.

Zaviranje se začne že med vožnjo

Zaviranje se lahko na spolzkem cestišču hitro spremeni v nenadzorovano drsenje, saj hiter in močan pritisk na zavore zaradi manjšega trenja zablokira kolesa in avto zdrsne. Danes je na srečo velika večina avtomobilov opremljena s protiblokirnim sistemom (ABS), ki s pomočjo tipal nadzoruje vrtenje koles. V trenutku, ko kolo zablokira in se neha vrteti, sistem ustrezno zmanjša pritisk zavor in s tem omogoči, da se kolo spet začne vrteti, avto pa ostane vodljiv. Vse to se neodvisno od ravnanja voznika dogaja v zelo kratkem času, kar lahko voznik zazna kot rahlo tresenje volana. ABS se odlično obnese na mokrih, poledenelih in zasneženih cestiščih, vseeno pa je treba vedeti, da ni vsemogočen. Prav zato naj se zaviranje začne že med vožnjo tako, da se po spolzkih podlagah vozite z ustrezno majhno hitrostjo, pravočasno odvzamete plin in pri zaviranju pritisnete tudi na sklopko. Pritisk na zavorni pedal naj bo nežen in z veliko občutka, predvsem pa mora avto ostati v pravi smeri in vodljiv.

Pomembne lastnosti »zimskega« zaviranja so:

  • zavorna pot se lahko močno podaljša,
  • kolesa zablokirajo, gume izgubijo oprijem in avto zdrsne,
  • pri zaviranju v ovinku avto zdrsne naravnost iz ovinka,
  • zaradi voznikovih reakcij in vrtenja volana se lahko začne vozilo nekontrolirano vrteti.

Kako si lahko pomagate?

Sodobni avtomobili so opremljeni z različnimi elektronskimi pomagali oziroma sistemi, ki pomagajo zagotavljati varno vožnjo. Najpogostejši so ABS, elektronski sistem proti spodrsavanju pogonskih koles in elektronski nadzor stabilnosti. A nikar se ne prepustite udobju in zmotnemu mišljenju, da je elektronika vsemogočna, saj služi le kot dobrodošla pomoč pri odpravljanju manjših voznikovih napak. Neizprosnim zakonom fizike se v primeru prevelike hitrosti na zasneženi ali ledeni cesti tovrstni sistemi ne bodo mogli zoperstaviti in vozilo bo slej ko prej zdrsnilo s ceste.

Kadar se avto »vkoplje« v sneg, si lahko pomagate z nekaj domačimi rešitvami. Žrtvujte avtomobilske predpražnike, saj bodo gumam ponudili nekaj oprijema in vam pomagali speljati. Če imate majhno zložljivo lopato, lahko tudi odmečete sneg izpod koles. V takem primeru morate biti iznajdljivi in uporabiti vse, kar lahko gumam pomaga zagotoviti oprijem: pesek, veje, deske in podobno.

Zima in zavarovanje

Pozimi so težave z avtom in prometne nesreče pogostejše, zato vam priporočamo sklenitev kasko zavarovanja ter avtomobilske asistence. Poskrbite tudi za ustrezno zimsko opremo in tako zmanjšajte možnost nesreč na zasneženem ali poledenelem cestišču. Želimo vam varno in srečno pot.