NAJBOLJŠE ZAVAROVANJE
JE TVOJE RAVNANJE

05.11.2022 | 5 min branja | Dom

Selitev 101 - vse od škatel za selitev do dopusta

Dekle sedi na tleh praznega stanovanja, kamor se pravkar seli

Selitev običajno pomeni novo stanovanje, novo hišo - razlog za veselje in nov začetek. Ko načrtujemo selitev, si predstavljamo naš nov dom, veselimo priložnosti, da si na novo uredimo prostore. A selitev predstavlja tudi veliko dela in stres. Že selitev ene osebe je lahko izziv, kaj šele, če selimo družino z otroki.

A ta stres lahko znatno zmanjšate, če se selitve lotite premišljeno. Zbrali smo nasvete, ki vam bodo prihranili kopico preglavic.

Kaže, da se Slovenci vedno manj selimo. V letu 2021 je bilo sprememb prebivališča v Sloveniji za petino manj kot v letu 2020, v prvem četrtletju 2022 pa 6 % manj kot v prvem četrtletju 2021. (vir: SURS)

 

V nasvetu preberite:

Kako načrtovati selitev?

Kdaj je najbolje začeti selitev?

Kje dobiti škatle za selitev in drugo opremo?

Na kaj morate pri pakiranju še posebej paziti?

Kakšen dopust za selitev vam pripada?

Katere dokumente morate urediti ob spremembi stalnega bivališča?

 

Kako načrtovati selitev?

Za kaj bi potrebovali načrt, če morate svoje imetje le zmetati v škatle in zvoziti na drugo lokacijo? Tako si selitve predstavljamo v Sloveniji, kjer sta stari in novi dom redko oddaljena več kot uro ali dve vožnje. A dober načrt selitve vas ne bo obvaroval zgolj pred stresom, pač pa tudi pred stroški, vaši predmeti bodo med selitvijo varnejši in vaši prvi dnevi v novem domu bolj udobni.

Grafika z nasvetom: Slitev načrtujte

Kaj morate načrtovati?

Ali boste selitev opravili sami ali boste najeli selitveni servis?

Če boste najeli servis, vam bodo ponudili marsikatero dodatno storitev, da boste imeli manj dela, seveda pa boste storitve plačali. Po drugi strani pa lahko iz selitve naredite tudi družabni dogodek – premislite, če imate sorodnike ali prijatelje, ki vam bi bili pripravljeni pomagati. Potem selitvenega servisa morda ne potrebujete.

Kje boste dobili prikolico ali kombi za večje predmete, če jih boste selili sami?

Marsikje lahko prikolico ali kombi najamete, morda pa imate med prijatelji ali sorodniki tudi koga, ki vam jih lahko posodi – če se boste dogovorili pravočasno. Seveda je potem nujno in edino prav, da se oddolžite najmanj z vabilom na kosilo v novem domu.

Z dobrim načrtovanjem lahko najamete kombi le za pol dneva, kar pomeni tudi razmeroma nizek strošek najema. Če se selite z družino boste imeli poleg večjih kosov pohištva tudi veliko škatel, ki jih bodo napolnili manjši predmeti (igrače, pripomočki, …) – v kombiju jih boste prepeljali hitreje. Kombi pa je lahko priročen tudi, če ne boste selili večjih kosov pohištva, saj imate verjetno tudi druge predmete, ki jih ne bo mogoče stlačiti v avto (vzmetnice, večje lončnice, kolesa itd.).

Boste potrebovali prehodno skladišče?

Prehodno skladišče vam lahko selitev močno olajša, če boste imeli med odhodom iz starega stanovanja in prevzemom novega le malo časa. Tudi tu se lahko določite za najem kakšne prazne garaže ali pa preverite, če poznate koga, ki lahko odstopi vsaj nekaj kvadratov v garaži ali kleti. Morda za to lahko uporabite tudi lastno klet. Če boste za novo stanovanje kupovali novo pohištvo, se dogovorite v trgovini, da po dobavi še nekaj časa lahko počaka pri njih.

 

Kdaj je najbolje začeti selitev?

Selitev je praviloma del daljšega procesa, kot je iskanje in najem ali nakup nove nepremičnine. To pomeni, da imate čas, da se nanjo pripravite. Morda se sliši pretirano, a prav nič ne bo škodilo, če s pripravami začnete takrat, ko začnete hoditi na oglede. Berite dalje!

1. Pravočasno prečistite omare.

To je korak, ki ga lahko naredite tudi mesece, če ne vsaj tedne, pred selitvijo. Prečistite vse predale in omare – od kopalnice, garderobe in omare s spominki do kuhinje. Bodite kritični: izrabljene in odslužene predmete zavrzite, take, ki so v dobrem stanju, a jih ne potrebujete več, pa prodajte ali podarite. Tako boste na dan D pakirali veliko hitreje.

2. Začnite pakirati vsaj dva tedna pred selitvijo.

Že ko boste pregledovali omare, boste brez dvoma našli predmete, ki jih uporabljate redko in jih lahko spakirate takoj, pa jih do selitve ne boste pogrešali. Vsekakor pa bo to veljalo za:

  • okrasne predmete, brez katerih boste gotovo zdržali nekaj tednov,
  • knjige in
  • nesezonska oblačila – če se boste npr. selili poleti in začnete pakirati spomladi, lahko brez skrbi spakirate zimska oblačila.

 

Kaj še lahko pripravite pred dnem D?

  • Načrtujte obroke tako, da boste izpraznili hladilnik in zamrzovalno omaro. Prav tako poglejte omare in porabite odprta živila, da ne boste tik pred selitvijo primorani dobre hrane metali v smeti.
  • Očistite pohištvo. Ko boste začeli v škatle zlagati prve stvari, se bo praznilo tudi pohištvo. Če bo ostalo v starem stanovanju, ga lahko začnete čistiti. Če se seli z vami, poskrbite za grobo čiščenje, če je potrebno, sicer se ne trudite, saj ga boste morali ponovno očistiti na cilju.
  • Zavrzite nepotrebne predmete oziroma jih podarite ali prodajte. Tik pred selitvijo boste verjetno zavrgli več, kot bi bilo treba, a če se inventure niste lotili prej, je zdaj pravi trenutek. Vaš hrbet vam bo hvaležen.

 

Grafika z nasvetom: Priskrbitve škatle za selitev in drug material

Kje dobiti škatle za selitev in drugo opremo?

Ko si predstavljamo selitev, je prva misel na kartonaste škatle za selitev. A to ni vse. Za uspešno selitev potrebujete še: dober alkoholni flomaster, pleskarski ali drug lepilni trak, zaščito za občutljive predmete in kovčke in vreče za smeti. Gremo po vrsti!

Kartonaste škatle za selitev

Če boste uporabili selitveni servis, boste škatle dobili pri njih, sicer jih morate najti sami. Trgovine za domače mojstre prodajajo selitvene škatle, a če jih potrebujete veliko, bo tudi strošek znaten. Prihranite lahko tako, da pravočasno začne obiskovati bližnje trgovine in povprašujete po škatlah, ki jih imajo morda odveč. Če imate v družini dojenčka, so za selitev knjig in težjih predmetov zelo praktične tudi škatle v katerih je mogoče dobiti nekatere znamke plenic (ali česa podobnega), ki so manjše, a robustne. Tudi škatel, ki jih prejemate, če nakupujete na spletu, nikar ne zavrzite.

»Dober mesec pred selitvijo sva začela redno obiskovati lokalno prodajalno z živili in tudi druge trgovine. Povsod sva vprašala, če imajo kakšno večjo škatlo odveč. Pogosto sva dobila super škatle različnih velikosti – manjše za krožnike in druge težje predmete, večje za oblačila in podobno. Škatle za vinske steklenice so prav prišle za kozarce.«
Zavarovanka Ana

 

Opremljanje selitvenih škatel

Ko začnete polniti škatle ne pozabite, da mora vsaka škatla imeti 2 stvari:

  1. oznako, v kateri prostor v novem domu sodi njena vsebina,
  2. zaporedno oznako.

»Ne boste verjeli, kako zelo vam bo dosledno označevanje olajšalo selitev«, pravi naša zavarovanka. »Najprej si naredite seznam sob, ki jih imate v novem domu. Vsaka soba naj dobi jasno oznako – to je lahko simbol ali barva. Sobe lahko tudi zapišete na škatle, a oznake bodo hitreje prepoznavne.

Nato na vsako škatlo, ko jo polnite, naredite tri oznake – eno na vrh škatle, eno na sprednjo stranico in eno na stran. Tako boste vedno lahko prepoznali, kam sodi škatla, ne glede na to, kako bodo zložene. Namesto oznak lahko služijo tudi različne barve maskirnega traku, a težko boste našli toliko barv. V novem domu oznake posameznih sob nalepite na vrata. Tako bo vsak vedel, kam sodi kakšna škatla, tudi, če vašega sistema ne pozna natanko.«

Zaporedne oznake so seveda povezane s seznamom, ki ga lahko pišete kar na pametni telefon. Pomagal vam bo zagotoviti, da nobena škatla ne bo ostala izgubljena ali pozabljena, hkrati pa nanj lahko zapišete, kaj je v kakšni škatli in si tako prihranite glavobol, ko boste en teden po selitvi nujno morali najti otroške škornje.

Pazite na težo škatel

Pazite, da škatel ne napolnite preveč. Raje v škatlo s knjigami dodajte še fotografije ali dekorativne predmete, kot da jih na koncu ne boste mogli dvigniti. Še huje bo, če se škatla zaradi prevelike teže strga in se vam sredi ulice vsebina raztrese.

Za težke predmete, kot so npr. knjige, so sicer praktični tudi potovalni kovčki na kolescih, a tudi pri teh pazite, da jih ne obtežite preveč, da se plastična kolesca ne polomijo.

In naj vam ne bo nerodno oblačil na obešalnikih kar v paketih spraviti v vreče za smeti. Na oblačila jih potegnite od spodaj, pri vrhu obešalnika pa zategnite. Takoj jih boste na cilju lahko preprosto spet obesili, vrečo pa ponovno uporabili.

 

Grafika z nasvetom: Pakirajte premišljeno

Na kaj morate pri selitvi še posebej paziti?

Ko boste spakirali prve škatle, boste ugotovili, da imate kup stvari na katere je treba še posebej paziti. Zares za to redko potrebujete posebno opremo, bolj pomembna je iznajdljivost.

Občutljivi predmeti

  • Kozarci, krožniki, skodelice … vse to lahko zaščitite z mehurčkasto folijo, lahko pa uporabite tudi bolj praktično in okolju prijazno zaščito: kuhinjske krpe, krpe za prah, posteljnino, deke, šale, … ali star časopisni papir. Če niste naročeni na časopise, zbirajte letake, ki jih verjetno dobivate v nabiralnik.
  • Ogledala in okvirjene slike zavarujete tako, da na steklo nalepite pleskarski trak v obliki črke X. Steklo se bo sicer še vedno lahko razbilo, a bo verjetno ostalo v okvirju, nevarnost, da se pri prenašanju poškodujete, pa bo manjša.
  • Jogi verjetno ni prvi predmet, ki bi ga označili za občutljivega, a gotovo želite, da na cilj pride čist. Lahko ga ovijete v kuhinjsko folijo in ustvarite kup odpadkov ali pa čez obe strani napnete rjuho, ki jo na cilju slečete in operete.

Še en preprost, a praktičen namig: pred selitvijo fotografirajte. Če ste vajeni imeti pribor v predalu vedno v istem redu, ga fotografirajte. Prav tako fotografirajte, kako so zvezani kabli računalnika ali kako so na steni obešene slike, če jih želite enako razporediti v novem domu.

Selitev pohištva

Demontaža pohištva ne bo mačji kašelj, a še težja bo montaža, če boste med selitvijo izgubili vijake ali kljuke. Ko s pohištva odstranite kakršne koli dodatke, jih zavijte v pleskarski trak ali jih dajte v vrečko in pritrdite na enega od delov pohištva. Pri tem bodite res dosledni.

Selitev naprav

Selitev naprav je lahko bolj zapletena, saj je treba pri nekaterih (npr. hladilnik, skrinja) paziti, v kakšnem položaju jih prenašate. Poiščite navodila proizvajalca (danes praktično vsa lahko najdete tudi na spletu) in preverite priporočila. Predvsem pa pazite, da jih izpraznite ter vrata fiksirate s pleskarskim trakom. S trakom je smiselno zaščititi tudi vogale.

Zakaj potrebujete škatlo za prvi dan?

Če se boste selili na hitro, ne pozabite pripraviti škatle za 1. dan (ali teden). Ta mora vsebovati vse, ker nujno potrebujete za vsakdanje življenje. Straniščni papir, osnovne pripomočke za higieno, osnovna čistila in pripomočke, paket kozarcev in krožnikov, kavo, če jo pijete, ipd. Prav tako je najbolje, da si vsak član družine spakira manjšo torbo najnujnejših oblačil. Lahko uporabite tudi kovčke, če so vam ostali.

»Za otroke je selitev nekaj posebnega – ne nujno v pozitivnem smislu. Zato sva poskrbela, da ju je na cilju čakal nov pograd, da ju ni skrbelo, kje bosta spala, na njem pa seveda njune najljubše igrače. Tudi ostale igrače smo odpakirali prvi dan. Onadva sta nov dom sprejela kot igralnico, midva pa sva imela mir za čiščenje.«
zavarovanec Ivan

 

Grafika z nasvetom: Zaprosite za dopust

Kakšen dopust za selitev vam pripada?

Okoli dopusta za selitev boste slišali vrsto različnih informacij. Razlog je preprost: v Zakonu o delovnih razmerij selitveni dopust ni opredeljen. To pa še ne pomeni, da morate takoj vreči puško v koruzo. Najbolj preprosto je, da se pri kadrovski službi svojega delodajalca pozanimate, kakšna je v podjetju praksa. Dopust za selitev je namreč lahko opredeljen v kolektivni pogodbi branže, v kateri ste zaposleni, lahko pa ga opredeljujejo tudi interni akti delodajalca.

Če imate srečo, boste torej lahko dobili 1 ali 2 dni dopusta za selitev – to je lahko odvisno od tega ali je selitev tudi v interesu delodajalca (ki vas premešča na drugo delovno mesto) ali pa od tega ali menjate občino ali ne. Če vaša selitev sovpada s poroko, boste iz tega naslova dobili dodaten dan.

 

Grafika z nasvetom: Uredite si nove dokumente

Katere dokumente morate urediti ob spremembi stalnega bivališča?

Še bolj kot to, da izpraznite prav vse škatle in obesite vse slike, je pomembno, da uredite nekatere dokumente in druge obveznosti.

Sprememba stalnega prebivališča. V 8 dneh po selitvi morate prijaviti novo stalno prebivališče, hkrati pa odjavite staro. Otroka prijavite straši.

Vozniško dovoljenje in prometno dovoljenje. V 15 dneh po spremembi naslova boste morali zamenjati oba dokumenta.

Menjava osebne izkaznice in potnega lista. V 30 dneh po spremembi naslova morate menjati oba dokumenta, pri čemer vas mora otrok, starejši od 8 let pri tem spremljati, saj se bo moral za dokument tudi sam podpisati.

Sprememba naslova. Ob spremembi stalnega prebivališča boste spremenili tudi naslov za uradne poštne pošiljke, a to bo rešilo samo del pošte. Za vse ostalo je najbolje, da na pošti sklenete Naslovnikovo naročilo. To lahko velja za pol leta ali eno leto in pošta bo sama preusmerjala pošiljke, ki bodo prihajale na star naslov. Vseeno ne bo odveč, če se vsaj v prvih mesecih z novimi stanovalci na starem naslovu dogovorite, da vam sporočijo, če kakšna pošiljka še pride do njih.

Obvestite ponudnike storitev vašem domu

Ne pozabite novega naslova sporočiti tudi vsem ponudnikom, s katerimi imate sklenjena takšna ali drugačna razmerja oz. pogodbe (banke, zavarovalnice, telekomunikacije, RTV prispevek itd.).

Ne pozabite na zavarovanje

Vsekakor pa ne pozabite na zavarovanje vašega novega doma. S pravim zavarovanjem stanovanja ali hiše poskrbite za brezskrbnost in finančno varnost, ko je potrebno sanirati škodo nastalo ob nezgodah in vremenskih pojavih.

 

Želite prebirati več podobnih vsebin?

Pridružite se prejemnikom naših novic in bodite obveščeni o novih objavah.

Pridružite se