NAJBOLJŠE ZAVAROVANJE
JE TVOJE RAVNANJE

02.07.2020 | 5 min branja | Zdravje , Šport

SPF 15 ALI SPF 50?

Vroči poletni dnevi kar kličejo po gibanju na svežem zraku. Sonce pozitivno vpliva na splošno razpoloženje, telesno odpornost in sintezo vitamina D. Zdravo sončenje prispeva tudi k hormonskem ravnotežju, znižuje krvni pritisk, pomaga pri zdravljenju luskavice in pri izločanju strupenih snovi iz telesa.

Toda pozor! Previdno pred nevarnimi sončnimi žarki. Prekomerna izpostavljenost močnemu soncu škoduje očem, slabi imunski sistem ter vodi do prehitrega staranja kože ali celo do bolezni. Že 30 minut po sončenju lahko občutimo negativne posledice prekomerne izpostavljenosti sončnim žarkom (opekline, rdečica, oteklost, pekoč občutek, povišana telesna temperatura…). Po večletnem prekomernem izpostavljanju koža postane izsušena in izgubi sposobnost samo obnove. Sevanje škoduje kolagenu in elastinu, lahko pa vodi tudi do poškodb dednega materiala ter nastanka rakavih celic. Zato je pomembno, da na sonce stopite premišljeno in varno.

Ali ste vedeli? Sončno sevanje sestavljajo žarki različnih valovnih dolžin, ki različno učinkujejo na naše telo. Nenevarni infrardeči žarki oddajajo zgolj toploto, za organizem nevarni pa so UV oz. ultravijolični žarki. Ti so treh vrst: UVA, UVB in UVC. Pred zadnjimi nas še ščiti (vedno tanjša) ozonska plast, medtem ko nas UVA in UVB žarki že ogrožajo.

Poskrbite za zavarovanje za tujino

 

10 nasvetov, da bo vaša koža zdrava tudi poleti

1.    Že pred izpostavljanju soncu kožo postopoma navadite na sončne žarke. Za to poskrbite s predhodnim uživanjem antioksidantov, nikakor pa z obiskom solarija! Solarij ne zagotavlja zaščite pred soncem in ni predpriprava na sončenje, kot zmotno mislijo nekateri.
2.    Izogibajte se močnemu soncu. To naj še posebno velja med 11. in 16. uro. Takrat se umaknite v senco, ali v zaprte prostore.
3.    Če se v največji vročini kljub temu podate na sonce, se dobro zakrijte. Obvezna oprema so klobuk, sončna očala in lahka, a gosto tkana oblačila, ki naj zakrijejo tudi roke in noge.
4.    Izpostavljanje soncu naj poteka v zgodnjih jutranjih in poznih popoldanskih urah.
5.    Vedno uporabljajte sončno kremo.  Občutek, da vas sonce ne more opeči, je zelo varljiv. Sončni žarki vas lahko ujamejo celo v senci. Poleg tega ste v poletnem času sončnemu sevanju izpostavljeni bolj intenzivno in bolj pogosto, tudi ko greste zgolj na sprehod ali po opravkih. Dan zato vedno začnite z nanosom sončne kreme. Tudi ko niste na morju.
6.    Sončna krema potrebuje od 30 do 40 minut da se vpije in začne delovati. Na kožo jo je zato treba nanesti dobre pol ure preden se odpravite na sonce.
7.    Voda in pesek odbijata sončne žarke in povečujeta sevanje. Na morju, ob jezeru, reki ali na bazenu se zato redno mažite z zaščitno kremo. Ta naj bo vodoodporna, kljub temu pa je treba kremo po vsakem kopanju ponovno nanesti na telo.
8.    Sončno kremo nanesite večkrat. Ne pozabite niti na ustnice, ki so izjemno izpostavljene opeklinam.
9.    Pred soncem zaščitimo tudi sončno kremo! Prevelika izpostavljenost soncu lahko namreč uniči kemikalije, ki sicer nudijo zaščito. S tem krema izgubi svojo učinkovitost. Sončne kreme torej ne puščajte poleg brisače, pač pa jo vedno pospravite v torbo.
10.   V vročini s potenjem izgubite veliko vode, zato poskrbite za redno vnašanje tekočine. Tako bo vaša koža bolj zdrava.

Negativni učinki sončnega sevanja so povezani predvsem z načinom življenja in vašim odnosom do sončenja. Moč sevanja po svetu lahko spremljate z UV-indeksom in se na podlagi aktualnih meritev primerno zavarujemo. Višji je v poletnih mesecih, v gorah in v opoldanskih urah. UV-index napoveduje tudi ARSO v biovremenski napovedi.

Kateri zaščitni faktor (SPF) izbrati?

Izbira primerne sončne kreme je nujna za ustrezno zaščito vaše kože. Moč zaščite merimo v obliki zaščitnega faktorja – višje kot je število na embalaži, boljšo zaščito zagotavlja krema. Krema lahko deluje na dva načina: kemikalije absorbirajo UV radiacijo ali pa jo odsevajo nazaj s kože. Da bi lahko določili varno obdobje izpostavljenosti soncu je treba presoditi intenzivnost UVB žarkov (višino sonca), količino kreme, ki jo nanesemo na telo, in tip kože. A pozor! Visok faktor ni dovolj – pri zaščiti so najbolj učinkovita tista sredstva, ki zadržijo obe vrsti UV žarkov (UVA in UVB). In ne pozabite – cena ni nujno pogojena s kakovostjo izdelka.

Namig! Tako si boste lažje predstavljali, kaj pomeni zaščitni faktor.
Če zaščitni faktor delite s 3, dobite približno oceno, kako dolgo ste lahko izpostavljeni soncu. To torej pomeni, da ste s faktorjem 15 na soncu zaščiteni približno 5 minut, s faktorjem 50 pa malo več kot 15 minut.
Dobro zaščito nudijo tudi naravne sončne kreme. Hkrati ne vsebujejo škodljivih kemikalij, ki so sicer lahko prisotne v klasičnih komercialnih kremah. Temeljijo na naravnih mineralnih filtrih (cinkov oksid in titanov dioksid) ter na kakovostnih rastlinskih maslih (karitejevo, kakavovo ali aloe) ali oljih (orehovo, riževo, malinovo, itd.). Poleg zaščite, ki jo nudijo koži, jo tudi zelo učinkovito negujejo in vlažijo ter poskrbijo, da se hitreje obnavlja in manj suši. Če imate radi zagorelo polt, boste veseli tudi novice, da vam bodo pomagale ohraniti zagorelost.

Poskrbite za najmlajše!

Zaščita pred soncem je še posebej pomembna pri ljudeh z občutljivo kožo in otrocih. Žal pa je otroke težko pripraviti do tega, da stojijo pri miru, medtem ko jih zavarujemo pred soncem. Zato poiščite kreativne načine, kako to nujno opravilo spremeniti v zabavo – izmislite si igre s sončno kremo (npr. rišite po telesu, povezujte pikice ...), priredite modno revijo s klobučki, sončnimi očali in zaščitnimi oblačili ali pa se preizkusite v hitrostnem mazanju.

Naj bo vaš dopust varen in sproščen!

 

Želite prebirati več podobnih vsebin?

Pridružite se prejemnikom naših novic.

PRIJAVITE SE