NAJBOLJŠE ZAVAROVANJE
JE TVOJE RAVNANJE

01.12.2023 | 7 min branja | Podjetje

»V trajnost smo verjeli preden je postala tako popularna«

Lumar hiše zgled pozitivnega vpliva na okolje na natečaku SME Enterprize 2023

Lumar INŽENIRING je vodilni slovenski proizvajalec skoraj nič energijskih hiš. V svojem poslovanju sledijo zapisani trajnostni poslovni strategiji in so pomemben zgled industriji.

Na prvem slovenskem natečaju SME EnterPRIZE leta 2023 so z inovativnimi izdelki, celovitim poslovnim modelom, okoljskimi ukrepi in cilji, sistematičnem merjenju trajnosti in ambicioznih pobudah za prihodnost prepričali poslovno in strokovno žirijo, ki jim je podelila prvo mesto v kategoriji pozitiven vpliv na okolje. Mednarodna žirija iniciative SME Enter PRIZE Skupine GENERALI je Lumar INŽENIRING kot slovenskega junaka trajnosti 2023 izbrala za predstavitev v Bruslju.

 

Po prejeti nagradi smo se o izzivih, s katerimi so se srečevali, in pristopih, ki jih uporabljali, pogovarjali z Natašo Teraž Krois, vodjo razvoja in trajnosti.

Kaj je bil tisti sprožilec, da ste v podjetju začeli razmišljati o trajnostnih načinih poslovanja in pred koliko leti se je to zgodilo?

Trajnost v podjetju Lumar predstavlja vrednoto že vrsto let in je nekaj, v kar smo verjeli, še preden je bilo zajeto v danes zelo popularno besedo trajnost. Začeli smo jo uvajati s pasivnimi hišami, ki porabijo najmanj energije za ogrevanje. Prvo smo postavili že leta 2007 in razvili konstrukcijski sistem z uporabo ekoloških materialov (izoliran s celulozno izolacijo in lesnimi vlakni), ki imajo tudi bistveno nižje vplive na okolje. Na nivoju produkta smo zgodbo  nadaljevali s prvo hišo za poskusno bivanje v letu 2013, grajeno po načelih aktivne hiše, ki že vpeljuje vse tri stebre trajnostne gradnje: energijo, okolje in bivalno ugodje. V letu 2019 smo našo vzorčno hišo v Dragomlju kot prvo stanovanjsko hišo v Sloveniji certificirali tudi po certifikacijski shemi Active house iz Bruslja.

Trajnostne usmeritve prenašamo tudi v naše poslovanje, saj so take aktivnosti del našega poslovanja že vrsto let. V sklopu javnega razpisa SPIRIT smo pristopili k programu Akademija trajnostnih poslovnih modelov, kjer smo skupaj z zunanjim ekspertom sistematizirali naše obstoječe aktivnosti in še pomembneje zapisali našo prvo trajnostno poslovno strategijo, ki je bila vodilo našega delovanja za naslednja leta. Lahko rečemo, da je to pomenilo tudi začetek našega sistematičnega delovanja in nadaljnjega razvoja v smeri trajnosti, tako na ravni produkta kot na ravni poslovnih modelov.

Danes dojemamo to kot nekaj, kar je in bo za vedno povezano tako z našim produktom kot delovanjem. Ravno sedaj pričenjamo s projektom priprave nove trajnostne poslovne strategije, ki jo bomo nadgradili še z elementi krožnosti.

 

Na podelitvi priznanj SME EnterPRIZE v Sloveniji, sta v imenu Lumarja nagrado prevzela direktor in lastnik Lumarja, Marko Lukić, in Nataša Teraž Krois, vodja razvoja in trajnosti.

Z natečajem SME EnterPRIZE, ki poteka na ravni Skupine GENERALI v 10 evropskih državah, želimo spodbuditi javno razpravo o pomembnosti trajnostnega poslovanja in omogočiti večjo prepoznavnost podjetnikom, ki so v svoje poslovanje že uvedli uspešne trajnostne pobude.

Spoznajte iniciativo

 

Trajnostne rešitve so v prvem trenutku morda dražje, ampak se njihova koristnost pokaže na dolgi rok. Je bilo težko spremeniti to miselnost pri zaposlenih, sodelavcih oz. partnerjih, solastnikih?

Rešitve so na prvi pogled lahko resda nekaj dražje, ampak ne moremo ocenjevati vedno vsega skozi enako perspektivo.

Ko smo pričeli z razvojem pasivne hiše, so bile te resda nekoliko dražje v primerjavi z ostalimi, ampak ob upoštevanju nepovratnih sredstev Eko sklada, s katerimi so spodbujali tovrstno gradnjo in ob dolgoročnem upoštevanju dejstva, da je poraba v takšni hiši izredno majhna, se je ta razlika bistveno zmanjšala. Z razvojem tehnologije, so se te cene vse bolj izenačevale, tehnologija in izdelki so danes razviti do te mere, da ne prinašajo bistveno višjih cen. Če pa bi upoštevali še vse okoljske in dolgoročne koristi, pa sem prepričan, da so takšni izdelki cenovno povsem konkurenčni, z vidika ostalih aspektov pa vsekakor predstavljajo neko dodano vrednost.

Naše hiše so zgrajene in dokončane v šestih mesecih, že ta časovna komponenta je nekaj, kar ima včasih lahko velik vpliv. Če upoštevamo še dolgo življenjsko dobo, s kakovostjo gradnje povezano dolgoročno ohranjanje investicije in nenazadnje, najpomembnejše, bivalno udobje, ki ga ponujajo takšni izdelki, se vsekakor izkaže, da tovrstne investicije prinašajo zelo veliko koristi.

Za uvedbo sprememb je vedno potreben določen trud in dodatna energija. Pri prodaji prvih pasivnih hiš je bilo potrebno vložiti veliko energije, da smo ne samo potencialne kupce, ampak nenazadnje tudi sodelavce »prepričali« v te rešitve.

Ko smo postavili dovolj tovrstnih hiš in so imeli ljudje tudi pozitivno uporabniško izkušnjo, se te rešitve širše sprejmejo in danes predstavljajo neke standardne rešitve, ki jih vgrajujemo v vse naše hiše. Nato pridejo nove rešitve, saj verjamemo, da se zmeraj lahko naredi kaj drugače in boljše - ali z vidika vplivov na okolje, bivalno ugodje, tehnologijo. Inovacije danes razvijamo znotraj koncepta ZERO EMISSION LIVING. Gre za skupek celovitih rešitev na področju trajnostne gradnje in bivanja brez emisij.

Podobno je tudi pri vpeljevanju v naše poslovne modele. Potrebna je energija in tudi nekaj potrpljenja in vztrajnosti ter nenazadnje sredstev pri uvajanju. Lažje je, če je v to vključen širši krog ljudi, če so del projekta in s tem del »odločitve«.

 

Na podelitvi priznanj junakom trajnosti SME EnterPRIZE v Bruslju sta bili z Markom Lukičem, direktorjem in lastnikom Lumarja, na odru tudi Vanja Hrovat, predsednica uprave zavarovalnice Generali in Philippe Donnet in predsednik uprade Skupine Generali.

Ali imate občutek, da vaše stranke cenijo, kar počnete s trajnostnimi pristopi? Vam to izkazujejo?

Največjo potrditev predstavljajo zadovoljne stranke in vsi naši kupci hiš. Potrebno se je zavedati, da hišo večina gradi enkrat v življenju. Zaupanje, da jim mi postavimo dom, ki nam ga stranke izkažejo z nakupom, nam zato pomeni največjo potrditev. Ko stranka s ponosom pove, da gradi ali ima našo hišo, je to največja potrditev, ki jo lahko dobimo.

Tudi naša blagovna znamka postaja sinonim za podjetje, na katerega se lahko naši kupci zanesejo ne zgolj v smislu kakovostne gradnje objekta, ampak tudi svetovanja in implementacije inovativnih rešitev. Gradnja novega doma namreč ni samo postavitev hiše, ampak je hiša danes na nek način stičišče različnih tehnologij. Preko sončne elektrarne in polnilne infrastrukture jo lahko povezujemo s trajnostno mobilnostjo, v okviru naše blagovne znamke ZERO EMISSION LIVING razvijamo in predstavljamo rešitve za npr. varčevanje z vodo. Veliko vlagamo v razvoj in izboljšave in tudi to se kaže v naših rešitvah kot tudi kompetencah zaposlenih, ki lahko s tem nudijo strankam boljše svetovanje.

Predvsem mlajše generacije se zavedajo, da bo v prihodnje potrebno narediti neke spremembe, da se bomo morali vsi vesti bolj spoštljivo do celotnega okolja, ne zgolj narave ampak tudi živali in naše družbe. Mladi se tega zavedajo in upoštevajo to pri svojih nakupovalnih odločitvah.

Mislim pa, da tudi sicer naše stranke cenijo naša prizadevanja. Na nek način se to izrazi tudi s ponosom na to, da imajo Lumarjevo hišo. Stranke delijo svoje zgodbe iz gradnje, z nami so pripravljene deliti svoje izkušnje tudi po primopredaji. Predvsem pa menim, da cenijo odkritost komuniciranja - iskreno komunikacijo o naših prizadevanjih in aktivnostih na področju trajnosti, ki je danes na trgu včasih primanjkuje. Je pa res, da to verodostojnost in zaupanje pri strankah vzpodbujajo tudi priznanja in nagrade, ki jih dobimo in na katere smo še posebej ponosni.

 

Kako ocenjujete tečaj SME EnterPRIZE, strateško iniciativo Skupine GENERALI?

Zelo pohvalno in spodbudno je, da tudi znotraj gospodarstva nastajajo te iniciative, ki iščejo in nagrajuje dobre prakse. Prav dobre prakse in zgledi so tisti, ki veliko doprinesejo k temu, da se neki trendi, kot je danes zeleni prehod in trajnostne usmeritve, udejanjijo v praksi. S tem se posredno delijo tudi izkušnje iz prakse, ki jih še vsi potrebujemo. Za nas, da vemo, kako naprej in kako se določenih stvari lotevajo drugi, za nekoga drugega pa je to lahko spodbuda, da glede na naše pozitivne izkušnje k temu pristopi.

Vaš natečaj ocenjujemo zelo pozitivno, z zelo kompetentno komisijo, ki daje pomembno strokovnost, sočasno pa ste pripravili prijavne obrazce na način, da se jih lahko sami lotimo tudi v srednjih podjetjih. Marsikateri natečaj s področja trajnosti namreč vključuje ocenjevanje po raznih standardih, s katerimi na nivoju srednje velikih podjetji še ni toliko izkušenj in potem ni priložnosti za sodelovanje. Tudi za nas je na nek način potrditev našega prizadevanja in delovanja to, da imamo znanje in podatke, da se lahko prijavimo na tovrstne iniciative.

 

Kaj za vas pomenita slovenska nagrada v natečaju SME EnterPRIZE in izbor mednarodne žirije, da se boste lahko predstavili mednarodni publiki v Bruslju?

Res smo bili iskreno veseli zmage, ki jo v prvi vrsti jemljemo kot potrditev našega delovanja in naših prizadevanj v tej smeri. Potrditev, da so bile pretekle sprejete odločitve o tej usmeritvi pravilne in da moramo še naprej pogumno stopati po tej poti. Čeprav včasih tudi počasi in z manjšimi koraki.

Dandanes je zelo veliko govora o trajnostnih praksah, trajnostnih izdelkih, trajnostnem poslovanju. In to žal prinese tudi nekaj zavajanja in neiskrenosti. In, ker na področju trajnosti ni toliko merljivih kriterijev, je to morda še težje. Zato še enkrat pohvala iniciativi SME EnterPRIZE, s pomočjo katere javnost dobi merljive in dokazljive podatke o trajnostnih usmeritvah posameznih podjetji.

Ponosni smo, da smo bili med zmagovalci prav mi izbrani za mednarodno predstavitev. Menim, da se v Sloveniji velikokrat premalo zavedamo, da delamo dobro, da smo kljub majhnosti primerljivi oz. na določenih področjih boljši od večjih držav in večjih podjetji.

 

Več o natečaju SME EntePRIZE in ostalih nagrajencih >

Spoznajte še druge junake trajnosti:

 

 

Spoznajte junake trajnosti

Odkrijte SME EnterPRIZE, strateško pobudo Skupine Generali, ki je med evropskimi malimi in srednje velikimi podjetji spodbuja sprejemanje trajnostnih poslovnih modelov.

Spoznajte junake