NAJBOLJŠE ZAVAROVANJE
JE TVOJE RAVNANJE

25.05.2022 | 5 min branja | Prosti čas

Poznate največji nevarnosti za plovila na morju?

Mlada posadka plovila uživa plovbo v zavedanju, da jih bo pred posledicami nezgod s plovilom obvarovalo zavarovanje

Najpogostejša nezgoda s plovilom je zagotovo trk ali nasedanje, a največji nevarnosti na morju sta požar in vdor vode v plovilo. Takrat je potrebno hitro in pravilno ukrepanje, sicer je plovilo hitro izgubljeno. Najboljša pa je seveda preventiva.

Kako se pred tema nevarnostma kar najbolje zavarovati oziroma kaj storiti, če do njiju pride, smo na spletnem predavanju Plovba med tehnologijo in spretnostjo pretresali s strokovnjakoma iz podjetja BRS Boat mag. Ernestom Kapljem in Aleksandrom Valenčičem ter izkušenim jadralcem Andražem Guličem.

Poglejte posnetek predavanja

 

Najpogostejša nezgoda s plovilom je trk ali nasedanje

Trki plovila se pripetijo zelo pogosto. Plovilo lahko trči v plavajoči predmet na morju, kot so razne veje, večji kosi, podvodne čeri in podobno, ali pa v obalo ali v pomol ali drugo plovilo, denimo pri zasidranju v marini. Čeprav so te nesreče pogoste, pa k sreči običajno ne povzročijo hujših posledic.

Seveda pa trk lahko povzroči tudi razpoke, ki vodijo do vdora vode. Takrat je nevarnost za plovilo in vse na njem velika.

Tudi vihar med plovbo lahko predstavlja veliko nevarnost. Če vas preseneti, je najbolje, da se čim hitreje zasidrate v marino in poiščete zavetje.

 

Vdor vode je lahko usoden v nekaj minutah

Vzroki za vdor vode v plovilo, so lahko zelo različni. Naštevamo nekatere najpogostejše.

  1. Trk plovila. Ob trku namreč lahko nastane razpoka, skozi katero v plovilo začne pritekati voda. Če se to zgodi v marini, je pomoč hitro dosegljiva, na odprtem morju pa je situacija precej resnejša.
  2. Nasedanje plovila. Plovilo lahko nasede, če priplujete v preplitko vodo ali pa, če na morju naletite na potopljeno čer.
  3. Človeška napaka. Z vdorom vode se lahko soočite tudi, če pozabite zatesniti čepe dvojnega dna. Takrat se voda počasi nabira v dvojno dno in plovilo potone. Pri jadrnicah, ki imajo vgrajene motorje in sisteme za vodno hlajenje, je zato vedno potrebno preveriti, da so objemke, cevi in ventili dobro nameščeni.
  4. Vreme. Obilno deževje lahko povzroči potopitev plovila, saj zaradi velike količine vode črpalke na plovilu ne delujejo pravilno.

 

Kako si lahko ob vdoru vode pomagate sami?

Prvi ukrep, če s plovilom trčite v vodno čer ali nasedete, je, da nastalo razpoko ali luknjo poskusite zamašiti. Tako boste kar se da hitro ustavili dotok vode v plovilo. Pri tem si lahko pomagate z odejami, ki jih imate na plovilu, tudi z jadri, če so na voljo.

Nato se lotite odstranjevanja vode iz plovila. Odprite kalužne črpalke oz. črpalke za črpanje vode. V kolikor imate na plovilu vedra, lahko začne sodelovati celotna posadka, ki začne vodo nemudoma črpati iz plovila.

Če obstoji nevarnost, da bi plovilo ponovno nasedlo, je pomembno, da se takoj odpravite v marino ali priplujete do obale. V vsakem primeru pa je pomembno, da pravočasno pokličete na pomoč - še posebej, če ugotovite, da si ne morete pomagati sami.

»Do vdora vode lahko pride tudi med plovbo - ob trku z naključnim plavajočim predmetom, drugim plovilom, čerjo, skalo in podobno. To se lahko zgodi tudi ob privezu v marinah, medtem ko plovilo miruje, najpogosteje izven navtične sezone. Vedeti morate, da se poškodovano plovilo na odprtem morju lahko hitro potopi. Ta čas je merjen v minutah, redkeje v urah. Vse je odvisno od velikosti in mesta nastanka poškodbe.« mag. Ernest Kapelj, član ekipe BRS Boat

 

Požar na plovilu zahteva takojšnje ukrepanje in trezno glavo

Tudi vzroki za nastanek požara na plovilu so lahko različni. Najpogostejši vzroki pa izvirajo iz človeške nepazljivosti:

  • uporaba vžigalic,
  • cigaretni ogorki,
  • pregreti predmeti.

Lahko pa se zaradi visokih temperatur na motorju stopijo tudi izpušne cevi, ki nato povzročijo požar. V ladjedelnicah do požara lahko pride tudi zaradi varjenja. Če nam jo denimo zagode narava in udari strela, se praviloma poškoduje le vezje in uniči elektronika oziroma navigacijske naprave in radarji.

Kaj v primeru požara lahko storimo sami?

Če na plovilu pride do požara, ga najprej poskusite pogasiti z vodo. Vzemite vedra in hitro pričnite z gašenjem – za to uporabite vodo, ki vas obkroža. Če piha veter, je pomembno, da plovilo postavite tako, da je goreči del obrnjen stran od vetra, torej v zavetrno stran.

Požar lahko hitreje pogasite oziroma ga omejite, tako da se ta ne razširi po plovilu, če imate pri roki gasilni aparat.

V primeru požara je ključno, da nemudoma pokličete posebno enoto za iskanje in reševanje na morju SAR (angl. »Search and rescue«), ki vam bo takoj priskočila na pomoč.

 

Kako lahko preprečite, da bi do težav pri plovbi sploh prišlo?

Preprečevanje potopitve je ključnega pomena iz več razlogov:

  1. Varnost vseh na krovu. Potopitev na odprtem morju močno ogrozi varnost posadke in potnikov.
  2. Zahtevnost in stroški dvigovanja plovila z morskega dna – oboje raste z globino, na kateri se je plovilo potopilo in hitro stane več tisoč evrov.
  3. Onesnaževanje vode – potopitev, tudi kadar se plovilo nato dvigne z morskega dna, predstavlja onesnaževanje vode.
  4. Plovilo je po potopitvi običajno uničeno do mere, kjer se sanacija redko obrestuje.

Prvi korak k varnosti je priprava plovila

Pred novo sezono morate plovilo vedno dobro pregledati. Najbolj pomembno je, da preverite kondicijo motorja, saj ste od njega med plovbo ves čas odvisni. Preveriti morate:

  • nivo olja v motorju in njegovi peti,
  • filter olja in ga po potrebi zamenjati,
  • vijake in tesnila vijakov, če so ta dobro nameščena
  • stanje in starost svečk in cinkovih anod,
  • črpalko goriva – če potrebno izvedete drenažo,
  • stanje rezervoarja,
  • stanje filtra goriva in ga po potrebi zamenjati,
  • akumulator in
  • delovanje navigacijskih naprav.

Če sami plovila in motorja ne poznate dovolj dobro, je priporočljivo, da pregled opravi pooblaščeni serviser. Pred sezono je potrebno plovilo premazati še z antivegetativno barvo.

Na plovilu pa morate imeti tudi vso obvezno opremo:

  • vesla,
  • sidra,
  • navigacijske luči,
  • vrvi in
  • vedra.

Pri barkah, ki so daljše od 5 metrov, potrebujete tudi signalne rakete, navigacijske karte in aparat za gašenje požara.

Preberite več o pripravi plovila na novo sezono.

»Pri pripravi plovila je pomembno tudi, kaj smo storili po koncu prejšnje navtične sezone. Ko spravimo plovilo iz vode, ga temeljito speremo, da odstranimo alge in školjke, ki so se nabrale na dnu plovila. Pri plovilih z izvenkrmnimi motorji je priporočljivo, da se s sladko vodo prečistijo tudi sistemi za hlajenje slane vode, da se v njih v zimskem času po nepotrebnem ne zadržuje sol.«

Andraž Gulič, jadralec in cenilec premoženjskih škod na področju navtike

 

Pomoč ob vdoru vode v plovilo ali požaru, ki potuje z vami

Težave in škodo, ki je lahko posledica potopitve plovila, lahko preprečite s pomočjo BRS (Boat Rescue System). Gre za inovativen patentiran proizvod slovenskega podjetja, ki je preprost za uporabo, varen in učinkovit. Pomaga tako ob gašenju požara kot pri preprečevanju vdora vode v plovilo in s tem ohranjanje plovila na vodni gladini. Vzgonske vreče (blazine), ki jih namestijo v podpalubje ali pri odprtih plovilih na palubo (pritrditev z mrežo), se lahko napihnejo že v par minutah in tako učinkovito izpodrivajo vodo iz plovila in hkrati zagotavljajo plovnost. Plovilo se ob uporabi BRS sistema spremeni v reševalni splav, ki zagotovi dovolj časa za prihod pomoči in reševalcev.

Sistem, ki omogoča napihovanje vzgonskih vreč (blazin), pa lahko pomaga tudi pri gašenju požara, če do njega pride.

»Pogoji na morju se zelo hitro spreminjajo in neugodne razmere lahko pripomorejo k temu, da se plovilo potopi. Ko veš, da imaš na krovu varnostno orodje kot je BRS sistem, je lahko to zelo močan psihološki faktor. Plovba je lahko na tak način veliko bolj sproščena, umirjena ter nudi obilo užitkov na morju.«

mag. Ernest Kapelj, član ekipe BRS Boat

 

Varnost in finančne ugodnosti sistema BRS

Z BRS sistemom na krovu torej zavarujete pred morebitnim nastankom škode, v primeru najhujšega pa pomagate preprečevati tudi onesnaževanje voda, po katerih plujete. Generali zato uporabnike BRS sistema nagradi ob kasko zavarovanju plovila z dodatnim 3-odstotnim popustom na zavarovanje, podjetje BRS Boat pa našim zavarovancem ob nakupu sistema nudi 10-odstotni popust. Več o sistemu in ponudbi najdete na https://brsboat.com.

 

Plovba med tehnologijo in spretnostjo

Kateri so najpogostejši vzroki za pomorske nezgode? Kako ukrepamo v primeru zapletov med plovbo in kako lahko najhujše scenarije preprečimo sami? Nasvete so delili mag. Ernest Kapelj in Aleksander Valenčič, člana podjetja BRS Boat, ter Andraž Gulič, jadralec in strokovnjak za cenitve premoženjskih škod v svetu navtike.

Poglejte posnetek predavanja

 

Dobro zavarovani na vsaki plovbi

Do nezgode na morju pride hitro. Stroški, ki pri tem nastanejo, pa so lahko izjemno visoki. Pred njimi vas lahko varuje dobro zavarovanje vašega plovila.

Preverite zavarovanja