NAJBOLJŠE ZAVAROVANJE
JE TVOJE RAVNANJE

01.12.2022 | 7 min branja | Avto

Varčna vožnja – prijazna denarnici in okolju

Mlada ženska za volanom. Simbolna slika zadovoljne voznice za blog Varčna vožnja.

Ste vedeli, da lahko z upoštevanjem pravil varčne vožnje avtomobila prevozite tudi do 20 odstotkov daljšo pot z enako količino goriva? Izračunajte si, koliko bi v enem letu na tak način prihranili na gorivu. Danijel Granda, inštruktor varne vožnje iz AMZS, deli praktične nasvete o tem, kaj najbolj vpliva na porabo goriva, katere so najpogostejše napake pri vožnji, kakšen je vpliv tempomata in kako na vožnjo vplivajo pnevmatike.

Varčna vožnja omogoča prihranek goriva, z njo pa boste manj obremenjevali tudi pnevmatike in zavoro, ter zato prihranili tudi pri servisih. Manjša poraba goriva pa pomeni tudi manjšo obremenitev za okolje.

Poglejte predavanje


V članku preberite:

 

Kako se lahko pripravite na varčno vožnjo?

Varčna vožnja avtomobila se začne še pred začetkom poti. Preden odrinete, si pot vedno skušajte začrtati tako, da boste prevozili manj kilometrov. Tako boste prihranili tudi gorivo. Ste vedeli, da na porabo goriva vpliva tudi, kako spočiti in umirjeni ste na poti in da boste manj goriva porabili, če se vam ne bo mudilo? Več goriva boste porabili tudi v slabem vremenu, a na vreme težko vplivate, če morate na pot. Na nekatere druge dejavnike pa lahko. Berite naprej!

Danijel Granda, inštruktor varne vožnje iz AMZS: »Ko govorimo o EKO vožnji, vedno govorimo tudi o varni vožnji. Največ goriva porabimo, ko vozimo pod stresom, ko se nam mudi ter smo na cesti napeti in nesproščeni. Vedno skušamo voziti predvidljivo in na način, da v vožnji uživamo. Na pot se odpravite pravočasno, da boste na cilju raje minuto prej kot minuto pozneje.«

 

Kaj vse lahko pri vožnji vpliva na porabo goriva?

Na porabo goriva bistveno vplivajo način oziroma stil vožnje, uporaba strešnega prtljažnika, kovčka za smuči, nosilcev za kolesa s kolesi in prevoz vseh ostalih stvari na strehi avtomobila ter tlak v pnevmatikah in izbira pnevmatik v posameznem letnem času. Na porabo goriva pa vplivajo tudi okolje in vremenski pojavi.

Stil vožnje in njegov vpliv na porabo goriva

Na varčnost vožnje močno vpliva način vožnje, predvsem pospeševanje ter hitrost vožnje. Hitrost je še posebej visoka na avtocestah. Ključen nasvet: bodite pozorni na neagresivno, zmerno pospeševanje pri speljevanju, na avtocesti pa poskusite z malenkost počasnejšo vožnjo.

Vpliv zračnega upora vozila na porabo goriva

Zračni upor avta je odvisen od njegove oblike in velikosti ter od dodatkov, ki so nameščeni na strehi avta, saj ti povečujejo aerodinamični upor. Zato strešni prtljažnik, kovček za prevoz smuči in nosilce za smuči ali kolesa (s smučmi in kolesi) na avto namestite le takrat, ko jih dejansko potrebujete. Ko jih ne uporabljate več, jih odstranite, saj se z vsakim dodanim kosom prtljage na strehi poraba goriva dodatno poveča.

Pri nameščanju opreme na streho vozila bodite pazljivi. Smuči, ki ne bodo dobro pritrjene, bodo ob naletu poletele na cesto. Pri nameščanju koles bodite pozorni na to, da deklarirane nosilnosti prtljažnika ne presežete. Pozor: električna kolesa so praviloma težja kot običajna in jih zato ne nameščamo na strehe avtomobilov.

Vpliv pnevmatik na porabo goriva

Ločimo tri vrste pnevmatik – letne, celoletne in zimske. Poraba goriva je najmanjša pri vožnji z letnimi pnevmatikami, saj so te izdelane iz trše gumene zmesi, imajo drugačen profil in posledično nižji kotalni upor. Kljub temu, pa upoštevajte pravilo, da v času zimskih razmer ter od 15. novembra do 15. marca vozite z zimskimi pnevmatikami. Te ob zimskih razmerah na vozišču zagotavljajo bistveno varnejšo vožnjo kot letne.

Na porabo goriva pomembno vpliva tudi tlak v pnevmatikah, zato ga je priporočljivo preveriti vsaj enkrat mesečno. Ob nižjem tlaku se pnevmatika segreva, kar povzroča višji kotalni upor in večjo porabo goriva. Trša kot je pnevmatika, manjši kotalni upor ima, zato je poraba goriva manjša. Danijel Granda, inštruktor AMZS, priporoča, da pnevmatike napolnite toliko, da bo tlak v njih malenkost višji od predpisanega, saj boste tako pri porabi goriva privarčevali kar nekaj odstotkov. Ne pozabite: tlak se vedno meri v »hladnih« gumah.

Prenizek tlak v gumah je bistveno bolj nevaren od previsokega. Če vozite s prenizkim tlakom v pnevmatikah, se srednji del pnevmatike sčasoma vboči in pnevmatike se obrabijo po robovih. Ko s tako pnevmatiko zapeljete v lužo ali na poplavljeno vozišče, se zelo hitro ustvari vodni klin, ki pnevmatiko dvigne. Takrat lahko izgubite nadzor nad vozilom in zato povzročite nesrečo.

Vpliv vremenskih razmer

V dežnih razmerah pnevmatike izpodrivajo večjo količino vode, kar predstavlja upor na cesti. Zato se takrat poraba goriva lahko poveča celo do tri odstotke. Podobno velja tudi v slabih snežnih razmerah, ko pnevmatike izpodrivajo večjo količino snežne brozge.

Vpliv klimatske naprave na porabo goriva

Malenkost več goriva porabite tudi v poletnem času, ko notranjost avta hladite s klimatsko napravo. Tudi ta je namreč porabnik energije. Klimatsko napravo si nastavite tako, da je razlika med zunanjo in notranjo temperaturo največ 5 ali 6 ° Celzija. Izjema so dolge poti, ko je lahko temperaturna razlika nekoliko večja, vendar bo klimatska naprava porabljala več energije. Nasprotno ogrevanje pozimi ne predstavlja porabe energije, saj se ogrevate z odvečno energijo, ki jo ustvarja motor z notranjim izgorevanjem.

Vpliv drugih električnih porabnikov na porabo goriva

Tudi z ogrevanjem sprednjih in zadnjih stekel ter sedežev porabimo nekoliko več energije. Dodatna oprema v vozilu lahko pomembno prispeva k varnosti, saj omogoča lažjo in bolj udobno vožnjo, zavedati pa se morate, da ne prispeva k varčnosti, saj gre za dodatne električne porabnike.

 

Kako lahko med vožnjo privarčujete največ denarja?

Največ goriva vozilo porabi takrat, ko se ustavlja in speljuje. A tudi tu lahko porabo nekoliko zmanjšate.

  1. Ko speljujete z avtom, to naredite v prvi prestavi in z minimalno dodanim »plinom« ali »plinom« prostega teka.
  2. Ko se znajdete v jutranji gneči, je priporočljivo, da vozite z zadostno varnostno razdaljo ter pri tem ne dodajate »plina« in ne prestavljate v višjo prestavo. Avtu pustite, da z minimalno hitrostjo in čim dlje časa sam vozi naprej.

Pomembno je, da med vožnjo izkoriščate maksimalen navor moči. To pomeni, da poskušate čim hitreje pospešiti do želene hitrosti. A pozor! Tega ne počnite s hladnim motorjem. Ne vozite z minimalnimi vrtljaji, dokler motor ni ogret na primerno delovno temperaturo. Ob tem spremljajte prikazovalnike na armaturni plošči, ki opozarjajo, kdaj morate prestaviti v višjo ali nižjo prestavo. Pri tem se držite pravila: višja prestava, nižji so vrtljaji, manj je »eksplozij v motorju« in posledično je poraba goriva manjša.

 

Kako lahko z ohranjanjem hitrosti privarčujete gorivo?

Ko dosežete želeno hitrost, jo morate čim bolj ohranjati - z uporabo ohranjevalnika hitrosti (»limitatorja«) v naseljih ali tempomata izven naselij. Ohranjevalnik hitrosti ohranja najvišjo nastavljeno hitrost tudi v primeru, ko dodajamo »plin«, medtem ko tempomat ohranja najnižjo nastavljeno hitrost. V tem primeru bo vozilo pospešilo tudi ob pritisku na »plin«. Najboljša je uporaba aktivnega oziroma prilagodljivega tempomata, ki ohranja tudi varnostno razdaljo. Vozilo tako samodejno zavira in pospešuje glede na razdaljo do vozila pred vami.

 

Ali lahko privarčujete tudi z vožnjo v klanec oziroma vožnjo navzdol?

  1. Pri vožnji v klanec na splošno velja, da v nižjo prestavo ne prestavljamo prezgodaj, temveč vozimo z višjo prestavo in z optimalnimi vrtljaji (2.000 vrtljajev).
  2. Pri vožnji navzdol pa najbolj varčno vozimo takrat, ko hkrati zaviramo z motorjem. »Jadramo« oz. vozimo v prostem teku pa zgolj takrat, ko nam naklon oz. oblika klanca ne omogoča zaviranja z motorjem.

Sodobni avtomobili s klasičnimi menjalniki imajo električno sklopko, ki sama prestavi v prosti tek, medtem ko avtomatski menjalniki vozilo samodejno prestavijo v prosti tek, kadar delujejo v programu Eko.

Pri vožnji z gorivom varčujete zgolj takrat, ko desna noga ne pritiska na stopalko za »plin«. Najbolj varčna vožnja je torej takrat, ko se vozite v prostem teku in ko zavirate z motorjem. Sodobni avtomobili nudijo »Driving mode« indikator, ki voznika opozori, kdaj je nogo potrebno odmakniti s stopalke za »plin«, da lahko vozilo samo prestavi v fazo vožnje prostega teka.

 

Kako prihraniti na gorivu? Ne pozabite teh ključnih napotkov

  • Dobro spoznajte vozilo.
  • Nikoli ne ogrevajte motorja na mestu (izjemoma le pozimi).
  • Speljujte v prvi prestavi z vrtljaji prostega teka.
  • Pospešujete odločno in pravočasno menjajte prestave.
  • Vozite po merilniku vrtljajev in ne po posluhu ter spremljajte indikator prestavljanja v vozilu.
  • Vozite v Eko programu (če imate to možnost).
  • Kadar okoliščine dopuščajo in ob varnih pogojih zavirajte z motorjem, ne z zavoro. Pri zaviranju z motorjem je poraba ugodna.
  • Povečajte varnostno razdaljo, ki je osnova varnosti in varčnosti.
  • Uporabljajte (aktivni) tempomat in ohranjevalnik hitrosti.
  • Redno preverjajte tlak v pnevmatikah.
  • Ne prevažajte nepotrebne prtljage. Poskrbite, da v vozilu ne bo odvečne teže.
  • Nastavite primerno temperaturo klimatske naprave.
  • Načrtujte pot, preden se odpravite.
  • Pri daljših zastojih vedno ugašajte motor vozila.

 

Spletno predavanje: Varčna vožnja – prijazna denarnici in okolju

Kateri dejavniki vplivajo na to, da med vožnjo porabimo več goriva? Na kaj moramo biti pozorni, če želimo voziti bolj varčno in bolj varno? Oglejte si predavanje Danijela Grande, izkušenega inštruktorja varne vožnje iz AMZS.

Poglejte posnetek