NAJBOLJŠE ZAVAROVANJE
JE TVOJE RAVNANJE

07.01.2021 | 4 min branja | Zdravje

Ste že slišali za čuječnost? Morda lahko koristi tudi vam!

Z vajo čuječnosti boste lažje premagovali stres

Pandemija koronavirusa je svet obrnila na glavo. Znašli smo se v nepredvidljivi situaciji in nihče ne more napovedati, kaj bo prinesel jutrišnji dan. Mnogi pa so ta občutek poznali že prej - bodisi zaradi stresa na delovnem mestu, resnih zdravstvenih težav ... razlogi so različni. Negotovost glede prihodnosti prinaša s seboj napetost, strah in stres, ki lahko popolnoma ohromijo vaše življenje. Eden od načinov, kako se lahko spopadete z njimi, je tudi čuječnost.

Čuječnost je preprosta tehnika sproščanja, pri kateri se popolnoma osredotočite na trenutek, v katerem ste. Je čudovit način za vsakodnevno premagovanje stresa in tesnobe. Tehnika je enostavna, brezplačna in hitra. Zakaj ne bi z njo spremenili svojega življenja na bolje že danes?

Mindfullness.jpg

Kaj je čuječnost?

Čuječnost je posebna tehnika osredotočenosti, s pomočjo katere lahko dosežete popolno samozavedanje in sprejmete dani trenutek brez kakršnegakoli obsojanja. Je tudi naravno dana sposobnost, s katero razpolaga prav vsak od vas, le odkriti jo morate. Čuječnost lahko razvijate in krepite z vadbo za doseganje notranjega miru in boljšega počutja. Popolno zavedanje vam bo dalo moč in energijo, da boste lahko še naprej uspešno premagovali stres in druge skrbi, ki vas morda pestijo.

Kako vam lahko čuječnost pomaga?

Prednosti, ki vam jih bo redno izvajanje čuječnosti prineslo, so številne.

  • Boljše zavedanje in razumevanje samega sebe.
  • Lažje sprejemanje dogajanje okrog vas in v svetu.
  • Učinkovitejše spopadanje z nepredvidenimi situacijami.
  • Lažje opravljanje vsakodnevnih opravil.
  • Večja osredotočenost na posamezne naloge.

Ne le to, z rednim izvajanjem čuječnosti, boste zaznali dokazane pozitivne učinke na fizično in psihično zdravje. Znane so prednostih čuječnosti v različnih težkih situacijah.

  • Stres
    Čuječnost pozitivno vpliva na zmanjšanje stresa, izboljšanje splošnega počutja in partnerskih odnosov, vplivala pa naj bi celo na izboljšanje imunske odpornosti. Z rednim izvajanjem vaj iz čuječnosti se ne boste osvobodili le svojih strahov in ublažili duševnih stisk, temveč izboljšali tudi telesno zdravje.
  • Kronične bolezni
    Imate astmo ali povišan krvni tlak? Se spopadate s kronično bolečino? Čuječnost vam bo pomagala, da se boste lažje soočili in sprijaznili s svojo boleznijo, dolgoročno pa naj bi lahko celo pripomogla k lajšanju bolezni.
  • Rakava obolenja
    Čuječnostne terapije s pridom uporabljajo tudi na področju onkologije. Raziskave so namreč pokazale, da imajo programi čuječnosti pozitiven učinek na kakovost življenja bolnikov z rakom. Denimo, pri bolnicah z rakom dojk so dokazali, da čuječnost ugodno vpliva na izboljšanje njihovega bremena fizičnih simptomov in splošnega počutja.
  • Depresija, anksiozne motnje in duševne stiske
    Eden izmed programov čuječnosti, ki se danes že izvaja v Sloveniji, je program NARA. V psihoterapiji se danes uporablja posebna vrsta kognitivne terapije, ki je osnovana na čuječnosti. Prvotno je bila sicer mišljena samo za preprečevanje ponovnih depresivnih epizod, a se je sčasoma izkazala za zelo koristno tudi pri premagovanju stresa, različnih vrst depresije in drugih duševnih motenj, kot je na primer obsesivno kompulzivna motnja. V zdravstvu se danes uporablja že več različnih čuječnostnih programov, vsi z dobrimi rezultati.

 Kako se čuječnost izvaja?

Čuječnost morate vaditi. Več časa kot boste tehniko čuječnosti izvajali, hitreje boste napredovali. Za tovrstno vadbo ne potrebujete dragih pripomočkov ali osebnega trenerja. Čuječnost zahteva samo vašo polno pozornost in nekaj vašega časa, ki ga boste namenili izključno in samo sebi. Popolna izbira za čas, ko ste več doma in imate manj stikov z okolico.

Vaje iz čuječnosti obsegajo meditacijo, usmerjeno dihanje, opazovanje dihanja in vaje usmerjanja pozornosti. Te vaje so običajno kratke, ključno vlogo pa igrata vztrajnost in volja. Če ste doma, poiščite tih in miren kotiček, kjer boste lahko nemoteno vadili. Če je doma preveč živahno ali stresno, poskusite biti čuječi na svežem zraku. Čuječnost lahko vadite kjerkoli in kadarkoli, celo med hojo.

  1. Tehnike dihanja
    Začnite z dihalnimi vajami in pregledom telesa. Pravilno in zavestno dihanje je bistvenega pomena za zmanjšanje stresa in uspešno spopadanje s stresnimi situacijami. Na temo čuječnostne vadbe je danes na voljo že vrsta knjig, na spletu pa boste našli tudi številne primere vodenih vaj. 
  2. Meditacija
    Danes poznamo že veliko vrst meditacije, zato boste prav zagotovo našli tako, ki ustreza vam. Za lažji začetek lahko poslušate podcast epizodo "Vodič po meditaciji", ki jo pripravila Nina Gaspari. V nasprotju s splošnim prepričanjem meditacija ne pomeni “ustavitev misli”, temveč njihovo opazovanje. Na ta način dosežemo bolj zavestno stanje in umirimo svoj um. Posledično se umirita tudi dihanje in srčni utrip, kar vodi do popolne sprostitve in boljše zbranosti v vsakdanjem življenju. 
  3. Usmerjanje pozornosti
    Poskusite biti čuječi med izvajanjem vsakodnevnih opravil. S temi vajami boste krepili svojo čuječnost med vsakodnevnimi aktivnostmi. Osredotočite se na svoja čutila med pomivanjem posode, branjem knjige, prhanjem ali zlaganjem perila (kako se počutite, kaj občutite) in se predajte trenutku z vsem svojim bitjem. 

Kako dolgo naj bi čuječnost trajala?

Povsem dovolj bo, če boste vaje s čuječnostjo izvajali vsak dan od 10 do 15 minut. Če se šele spoznavate s čuječnostjo in se vam zdi to predolgo, lahko za začetek preizkusite brezplačno aplikacijo Izziv 22, ki jo je razvilo Slovensko društvo za razvijanje čuječnosti. Aplikacija vas bo z izzivi, ki trajajo le 22 sekund, vsakodnevno opomnila, da si vzemite trenutek zase.

Želite prebirati več podobnih vsebin?

Pridružite se prejemnikom naših novic.

PRIJAVITE SE